* PRESSEMELDING* Nye filmer med Wallander får tv-premiere på CANAL+

Report this content

* PRESSEMELDING* Nye filmer med Wallander får tv-premiere på CANAL+ Tretten nye filmer basert på Henning Mankells fortellinger vises først på CANAL+ CANAL+ fortsetter å investere i nye nordiske produksjoner, og vil høsten 2005 vise tv-premierer på Wallander-serien. Dette er den største internasjonale filmsatsningen noensinne i Skandinavia. Krister Henriksson har fått rollen som Wallander i tretten fortellinger av Henning Mankell. CANAL+ har fått mye oppmerksomhet for en rekke førsteklasses seriesatsninger, både svenske og utenlandske. Nå har altså turen kommet til Henning Mankells Kurt Wallander. Den 17. mai starter innspillingen av 13 frittstående 90-minuttersfilmer med Krister Henriksson som Wallander, i Ystads Nye Filmstudio. Filmene får norsk tv-premiere på CANAL+ høsten 2005. - Som et nytt, uavhengig nordisk tv-selskap vil CANAL+ i større grad enn før satse på lokale produksjoner. Wallander er et svært godt eksempel på hvilken type produksjoner vi vil involvere oss i, sier CEO for CANAL+ i Norden, Marc-Antoine d`Halluin. Den første filmen er basert på Henning Mankells bok "Før frosten" og de resterende tolv på nye produksjoner av Mankell, som han sammen med et titalls andre drevne manusforfattere har bearbeidet til filmformat. Filmenes handling utspiller seg i Ystad, der Wallander og hans kollegaer får selskap av Linda Wallander som nettopp har startet en karriere i politiet. Filmene, som produseres av Ole Sönderberg på Yellow Bird, har et budsjett på 190 millioner kroner. Tre av filmene skal vises på kino, den første har premiere julen 2004. - CANAL+ har hatt stor fremgang med både utenlandske kvalitetsserier og svenske Beck-filmer. Nettopp derfor føles det naturlig at vi er med når en ny stor nordisk seriesatsning sjøsettes. Dessuten forbindes navnet Henning Mankell med kvalitet, sier Suzanne Glansborg, innkjøper av nordisk film på CANAL+. Wallander-serien har norsk tv-premiere på CANAL+ høsten 2005. For mer informasjon kontakt Guro Lien Krossen, CANAL+ Norge, tlf: 22 93 94 20, guro.krossen@canalplus.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/11/20040311BIT20450/bild.html Bilde