Horten-pub forbys å vise TV-sport

(Oslo, 5 juli 2005) En populær pub i Horten forbys å vise CANAL+ SPORT. En kjennelse fra Nordre Vestfold Tingrett slår fast at Vestfold-puben må stoppe den ulovlige visningen av TV-sendinger.

TV-distributøren Canal Digital Kabel TVog C More Entertainment , som blant eier TV-kanalen CANAL+SPORT, gikk i forrige måned til Nordre Vestfold Tingrett med begjæring om midlertidig forføyning for å forby puben i Horten å vise CANAL+Sport. Nå har Tingretten avsagt kjennelse som sier at puben må stanse TV-sendingene. Canal Digital og C More Entertainment er også tilkjent saksomkostninger. I kjennelsen står det blant annet at den saksøkte puben ikke har nødvendige rettigheter til offentlig visning av saksøkerens sportssendinger. ”Det kreves et eget abonnement for at serveringssteder som det aktuelle, får vise sportsevenementer kringkastet av CANAL+. Det vises særlig til at saksøkte ikke har inngått påkrevet abonnement, og at saksøkers egne undersøkelser viser at saksøkte gjentatt ganger har vist kamper for sine kunder uten slikt abonnement,” heter det i kjennelsen. Retten bemerker også at puben har brutt åndsverkloven og markedsføringsloven. ”Canal Digital inngår nødvendige avtaler slik at serveringssteder lovlig kan vise CANAL+SPORTs sendinger. Vi samarbeider med CANAL+ om et omfattende arbeid for å få slutt på ulovlighetene. Seieren i Tingretten, viser at det nytter å gå til kamp mot aktører som mangler respekt for lovverket,” sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge. C More Entertainment og Canal Digitals jakt på ulovlige TV-sendinger skjer blant annet ved planlagte razziaer basert på tips om at serveringssteder ikke har visningsavtaler i orden. Et synlig autorisasjonsmerke i vinduet eller ved TV-en er det sikreste tegnet på at stedet har gyldig avtale. CANAL+ har eksklusive sportsrettigheter som bringer spenningen fra flere av de største ligaene. Hver uke i sesongen vises kamper fra Premier League, Serie A og NHL og Tippeligaen.