NY AVTALE GIR CANAL DIGITAL-KUNDER MER EUROSPORT

(Oslo 16.1.06) Canal Digital har inngått en flerårig avtale om fortsatt distribusjon av Eurosport og Eurosport 2 til 2,2 millioner nordiske hjem.

Hans Petter Buraas og hans norske kommentatorkolleger i Eurosport vil i februar lose Canal Digitals TV-kunder gjennom nesten 400 hundre timer Olympisk TV-dekning fra Torino. Den komplette dekningen på norsk av alle sportsgrener bidrar til vinterens olympiske TV-fest, som et godt supplement til de nasjonale kanalenes vanlige OL-dekning. Seere får tilgang til 24 timers daglig LIVE-sending fra Torino på Eurosport etter at den flerårige distribusjonsavtalen nå er signert. - Undersøkelser viser at sport er viktig for kundene våre. Denne avtalen betyr at vi kan tilby våre kunder det beste totale sportstilbudet, sier Svein Erik Davidsen, administrerende direktør i Canal Digital Norge. Med den nye avtalen er Canal Digitals seere sikret en komplett dekning av det nært forestående Olympiske Leker i Torino i februar 2006. I mars sender kanalen både VM i kunstløp, verdenscup i langrenn og skiskyting fra Holmenkollen. Høydepunkter senere i år er Tour de France i juli og EM i Friidrett i august i Gøteborg. -Eurosport och Eurosport 2 er de europeiske sportskanalerna som har størst mangfold i sin sportsdekning, presiserer Svein Erik Davidsen. I Norden har Eurosport 20 ansatte som jobber direkte mot de lokale maredene. I tillegg kommer 250 frilanskommentatorer i hele Norden som jobber fast for kanalen som har hovedsete i Sverige. - Vi er veldig fornøyd med denne avtalen som garanterer Canal Digitals seere fantastiske sportsopplevelser og styrker Eurosports posisjon som den ledende på TV-sport i Norden med sine store rettigheter, faste magasinsendinger og unike kommentatorer, sier Märta Rydbeck, administrerende direktør i Eurosport i Norden. Samarbeidet mellom Canal Digital og Eurosport strekker seg tilbake til den 1993. Distribusjonsavtalen omfatter alle selskapets kunder på kabel-TV, bredbånd (IPTV) og SMATV, og er eksklusiv for Canal Digitals parabolkunder. I januar feirer Eurosport 2 ettårsjubileum , etter at tilleggskanalen kom på lufta i januar 2005. Eurosport 2 har faste nyhets- og magasinsendinger, flere LIVE-sendinger og avlaster Eursport når to mesterskap sender samtidig. Ill: Hans Petter Buraas, Eurosportkommentator og tidligere OL-vinner i slalom. Ill: Svein Erik Davidsen, administrerende direktør i Canal Digital Norge. Ill: Märta Rydbeck, administrerende direktør i Eurosport i Norden. Kontaktpersoner Cathrine Barth-Nossum informasjonssjef Canal Digital AS +47 91 81 24 29 Martin Alarik, Press Officer, Eurosport Television AB +46 (0)8 50 66 10 11 Om Canal Digital: Canal Digital AS er Nordens ledende TV-distributør både via kabel, parabol og bredbånd. Canal Digital har hovedkontor i Norge og datterselskap i Sverige, Danmark, Norge og Finland. Nær 3 millioner nordiske husholdninger får direkte eller indirekte TV-signaler fra Canal Digital. Canal Digital er heleid av Telenor og distribuerer 80 TV-kanaler og 20 musikkanaler, samt internett til kabel-TV-kunder, og spill. Om Eurosport: Eurosportgruppen er den ledende multimediaplattformen i Europa med Eurosport, Eurosport 2, eurosport.com og Eurosportnews. Den pan-europeiska kanalen Eurosport sendes på 19 språk og når 104 milloner husholdninger og 240 millioner seere i 54 land. Den nye sportskanalen Eurosport 2 når allerede 17 millioner husholdninger i 39 land. Eurosport.com er tilgjengelig på 5 språk. Eurosportnews tilbyr internationale sportsnyheter og sendes over hele verden.