Skjermgenerasjonens TV-vaner kartlagt: Hver tredje femåring ser TV alene

Pressemelding:
Skjermgenerasjonens TV-vaner kartlagt:
Hver tredje femåring ser TV alene

(Oslo, 27. 11. 2006) Hvert femte barn her i landet begynner å se TV alene når de er mellom ett og fem år. Fra fem år er det så mange som hvert tredje barn som ser TV alene. Og barna har sine egne TV’er på rommet. Over 70% prosent av landets barnefamilier har minst to TV-apparat i huset, og en tredjedel av tenåringer under 15 år ser TV på eget rom.

Det viser en omfattende undersøkelse om norske barns TV-vaner som Visendi har gjennomført for Canal Digital Norge og BarneVakten. Foreldreundersøkelsen dekker barn fra 1 til 15 år og gir helt ny informasjon om norske barns TV-vaner.

BarneVaktens hovedoppgave er å gi råd til foreldre om hvordan barn kan bruke mediene på en god måte. De synes antallet barn som ser TV alene er skremmende høyt.

- Det er ikke noe galt i at barn ser på TV, men foreldrene må vite både hva de ser og ikke minst passe på hvilke reaksjoner barnet har på det de ser. Det er ikke alltid like lett når barn helt ned i femårsalderen har eget TV på rommet, sier Øystein Samnøen, daglig leder i BarneVakten.

Halvparten av alle barnefamilier har to TV-apparater, 25 prosent har tre eller flere. Antall apparater øker med antallet barn. Hvert tredje barn har TV på rommet. I undersøkelsen kommer det også frem at barn ser mer TV enn foreldrene ønsker. Halvparten av alle barn her i landet ser TV mellom en og tre timer daglig. Og mengden øker med alderen. De største konsumentene er gruppen 13 til 15 år der to av fem ser minst fire timer hver dag i helgene.

- Som den største distributøren av TV-innhold, er vi opptatt av det ansvaret vi har. Digital-TV åpner for mange nye kanaler, men denne teknologien gir også mulighet til å sperre kanaler og programmer man ikke ønsker at barna skal se. At så mange barn ser TV alene uten voksne er noe man bør være oppmerksom på. Vi ønsker ikke at barn skal se mer TV, men bedre TV, sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge.

Undersøkelsen viser at barn som bor sammen med begge foreldrene ser TV om morgenen. Barn som ikke bor med begge foreldrene ser i større grad TV om kvelden. Mengde TV-titting og antall TV-apparater øker med antall søsken. Jo flere søsken, jo flere timer foran skjermen.

Ikke overraskende svarer mellom 90 og 99 prosent at barn i alderen ett til åtte år helst vil se på tegnefilm. Jenter er langt mer interessert i drama og såpeserier enn gutter. Fra 12 års alderen begynner interessen for filmer å melde seg. Filmer, såper og reality topper interessen blant 13-15-åringene.

Foreldrene ønsker at barna skal se på NRK, men hadde barna bestemt ville de stilt inn kanalen på Disney Channel. I de eldste aldersgruppene skårer TV2, TV3 og TV Norge høyest. NRK er ikke nevnt i disse aldersgruppene.

For mer informasjon eller kommentarer, kontakt:
Administrerende direktør Svein Erik Davidsen, Canal Digital tlf. 99 59 94 30:
e-post: svein.erik.davidsen@canaldigital.no

Informasjonssjef Cathrine Barth-Nossum tlf: 91 81 24 29,
e-post: cathrine.barth-nossum@canaldigital.com

Daglig leder Øystein Samnøen, BarneVakten tlf. 40 40 18 08
e-post: oystein@barnevakten.no

Illustrasjon:
Portrett av Svein Erik Davidsen:
Høyoppløselig (trykk)

Lavoppløselig (skjerm)

2. TV-vettreglene utviklet av Canal Digital og BarneVakten.

Om BarneVakten
BarneVakten er en organisasjon som gir råd om barns mediebruk. Målgruppen er foreldre, lærere og andre med ansvar for barn. Organisasjonen gir også råd til medieaktører om etiske retningslinjer. Visjonen til BarneVakten er å bidra til at barn bruker mediene på en trygg og bevisst måte. www.barnevakten.no.

Om Canal Digital:
Canal Digital AS er heleid av Telenor og distribuerer mer enn 80 tv-kanaler og 20 radiokanaler via parabol, kabel-TV, SMATV, DTT og IPTV i Norden. Canal Digital Norge leverer i dag TV-signaler til rundt 1 million husstander i Norge og 3 millioner kunder i Norden. Canal Digital AS er Nordens største distributør av TV-kanaler. Les mer: www.canaldigital.no
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no
Nedenstående filer kan lastes ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=328677&fn=wkr0010.pdf Tv-vett 5 råd 1
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=328677&fn=wkr0011.pdf Tv-vett 5 råd 2