Statoil valgte Cap Gemini

Statoil valgte Cap Gemini Statoil har inngått en outsourcing-avtale med Cap Gemini om drift og videreutvikling av Statoils system for gjennfinning og oppdatering av anleggsteknisk informasjon om plattformer (STID). Avtalen er verdt 17 millioner kroner. Med dette valget om å bruke en ekstern leverandør følger Statoil opp en internasjonal trend. Flere bedrifter vil i stadig større grad bruke eksterne leverandører for å levere IT-tjenester til bedriften. Utviklingen skyldes blant annet den raske teknologiske utviklingen og generell knapphet på kyndig IT-personell. -- Statoil har i lang tid benyttet eksterne leverandører for dette systemet. Ved å velge én leverandør - Cap Gemini, er det for å få en klarere plassering av totalansvaret. Det er også gunstig kostnadsmessig, sier Wenche Havn i Statoil. -- Cap Gemini ble valgt fordi de hadde den rette kompetanse og best pris, sier Asbjørn Undheim i IT-anskaffelse i Statoil. -- Kontrakten er svært viktig for Cap Gemini Stavanger. Det er fordi denne kontrakten innebærer en videreutvikling av et langvarig og utviklende samarbeid mellom Cap Gemini Stavanger og Statoil. Det er første gang vi leverer outsourcingstjenester i så stor skala. Applications Management, som tjenesten kalles, er et viktig satsingsområde i Cap Gemini på verdensbasis, sier salgssjef Kirsten Madland i Cap Gemini Stavanger. -- Avtalen med Statoil og den utvikling vi har se tt i det norske markedet de tre første månedene i 2000, indikerer at det norske IT- markedet begynner å likne det amerikanske og det svenske IT-markedet i større grad. Det er fordi stadig flere bedrifter benytter eller vurderer å benytte eksterne leverandører også for systemvedlikehold, forteller Øivind Gladsø som er ansvarlig for dette tjenesteområdet i Cap Gemini i Norden. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/27/20031027BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/27/20031027BIT00240/wkr0002.pdf