Forsikringsbransjens neste store utfordring: Nytt regelverk kan medføre strukturendringer

OSLO, 9. mai 2005: Det pågår nå et omfattende arbeid i regi av EU, nasjonale tilsynsmyndigheter og bransjeaktører for å utarbeide nye regler for solvenskapital i forsikringsselskaper. Reglene skal utarbeides for både skadeforsikring og liv- og pensjonsforsikring. - De forsikringsselskapene som lykkes i å realisere lavere krav til solvenskapital, vil styrke sin konkurranseevne på grunn av lavere kapitalkostnader enn sine konkurrenter. Det nye regelverket vil påvirke forretningsprosesser på alle nivåer i selskapene. I ytterste konsekvens kan Solvency II-regelverket føre til strukturendringer i norsk forsikringsbransje, sier Ronny Seehuus i Capgemini Norge.

Nye kapitaldekningsregler vil etter planen tre i kraft fra 2008, og arbeidet med det nye regelverket pågår nå i regi av EU-kommisjonen. Hensikten med Solvency II er å skape økt samsvar mellom selskapenes reelle risikoeksponering og solvenskapital, harmonisering av regelverk, i tillegg til nødvendigheten av et robust regelverk ut fra samfunnsøkonomiske hensyn. Som i Basel II vil det nye regelverket inneholde mulighet for avansert modellering. I tillegg vil det bli gitt harmoniserte metoder for beregning av avsetninger, kapitalforvaltning, tilsynsmessige metoder, og markedsrapportering. Dette vil resultere i økt transparens og en helhetlig tilnærming til selskapenes risikohåndtering. Erfaringene fra Basel II tilsier at man må starte tidlig, ifølge leder for Business Intelligence i Capgemini Norge, Ronny Seehuus. Bare i Norge er det er anslått at forsikringsbransjen vil måtte investere 0,5 til 1 milliard kroner for å tilpasse seg det nye regelverket. - Solvency II vil også analysere reglene for rentegaranti. Dagens lave renter skaper en utfordring for livforsikringsselskapenes inntjening. Over tid kan dette igjen føre til problemer med oppfyllelse av rentegarantien, sier Seehuus. Ifølge Ronny Seehuus vil det være helt avgjørende for selskapene å starte arbeidet tidlig. Dette gjelder særlig de mindre selskapene. Bakgrunnen er at de forsikringsselskapene som i fremtiden ikke har et avansert risikoklassifiseringssystem, og ikke utnytter dette i prissetting og styring, risikerer en kundeportefølje med dårlig lønnsomhet. - Dette er kunder som de andre selskapene kan ha valgt bort eller priset høyt på grunn av lønnsomhet. De selskapene som bruker et avansert risikoklassifiseringssystem vil besitte mer presis informasjon om sine kunder, og kan enklere fokusere på lønnsomme kundesegmenter med bedre tilpassede produkter. Avansert risikomodellering gir et kvalitetsstempel som kan påvirke forsikringsselskapets vurdering overfor ratingbyråer, investorer samt andre motparter, men det vil kreve mye tid og penger for selskapene, uttaler Ronny Seehuus. Solvency II vil innebære flere alternative tilnærmingsmetoder, hvor de mest avanserte gir størst gevinstpotensial i forhold til redusert kapitalkrav. De mest avanserte metoder gir også organisasjonene de største utfordringer med hensyn til systemer og risikomodeller. - Det nye regelverket vil legge opp til å belønne selskaper som kan vise god risikostyring med lavere kapitalkrav. Erfaringer fra Basel II-arbeidet tilsier at forsikringsselskapene bør starte med å innhente nødvendige data og utvikle modeller så tidlig som mulig, forklarer Seehuus. Tradisjonelt har norske selskaper gjort akkurat det som er forventet fra myndighetene og ikke noe før de absolutt må. Analyser fra Capgemini viser at norske selskapers forhold til risk management og compliance i stor grad retter seg etter myndighetskrav på en reaktiv måte. - Tilnærmingen bør imidlertid være drevet av forretningsmessige muligheter og gevinster, og ikke alene styrt av mål om å tilfredsstille myndighetskrav, avslutter Ronny Seehuus. Capgemini er en internasjonalt ledende leverandør av tjenester innen Consulting, Technology og Outsourcing. Vi har en unik måte å jobbe sammen med våre kunder på, som kalles the Collaborative Business Experience. Gjennom en forpliktelse for felles suksess og aktiv bruk av vårt globale nettverk, ledende teknologipartnere, metodikk og verktøy, hjelper vi våre kunder til å oppnå bedre og vedvarende forretningsresultater. Capgemini sysselsetter cirka 60.000 mennesker på verdensbasis og omsatte for 6,291 milliarder Euro i 2004. For ytterligere informasjon:Marie FossumMarkeds- og kommunikasjonssjefE-mail: marie.fossum@capgemini.comMobil: 48 12 97 64 Ytterligere informasjon og kontaktadresser er tilgjengelig på no.capgemini.com