Gi garderoben et vårløft ved å dekorere kleshengerne dine

Report this content

Dekorerte kleshengere kan gjøre underverker i garderoben. Hvorfor ikke dekorere dem i forbindelse med rydding eller når du bytter fra vinter- til sommergarderobe? Materialer finner du blant bortlagte klær, tilbehør som ikke brukes og i syskrinet. Sammen med formgiveren og bloggeren Sofia Brolin viser Casco hvordan man lager egendesignede kleshengere.

I følge SSB (2011) har forbruket av tekstiler økt med nesten 50 % i perioden 1995 til 2010.

Ifølge SMED (2011) har forbruket av tekstiler i Sverige økt med 40 prosent i løpet av det siste tiåret. Samme studie viser at det årlig forbrukes ca. 16 kilo tekstiler per person, noe som blir omtrent 82 000 tonn per år. Av alle tekstilene er det rundt 10 kilo som går til forbrenning hvert år, noe som betyr at mer enn halvparten av tekstilene som konsumeres hvert år, havner i søpla og forbrennes.

– Vi vil inspirere forbrukerne våre til en bærekraftig livsstil, og det gjør vi ved å lære bort hvordan man lager og gjenbruker uten å kjøpe nytt. Det å dekorere kleshengere er en måte å gi nytt liv til en trøtt garderobe uten å måtte kjøpe nye klær, sier Lena Eliasson, Product Manager hos Casco.

Dekorer kleshengerne dine med forskjellig tilbehør

For å dekorere kleshengerne dine trenger du: kleshengere i tre, perlefrynser, bånd, paljetter, perler, gammelt tilbehør, glidelåser og knapper.

Casco Expresslim er et lim som passer veldig godt til raskt å lime sammen forskjellige materialer, for eksempel plast, metall, tre, stoff, keramikk, kartong og filt. Det renner ikke og egner seg godt til liming av loddrette flater. Det herder på få sekunder. Lim detaljene rett på kleshengeren ved å stryke et tynt lag Casco Expresslim på den ene flaten. Limet tørker raskt, så ta én detalj om gangen.

– Et tips er å ta en skikkelig opprydding av garderoben i forbindelse med at du dekorerer kleshengerne dine. For å skape et helt nytt inntrykk kan du også male kleshengerne før du begynner å dekorere dem, sier formgiveren og bloggeren Sofia Brolin.

• Begynn med å finne ut hvorfor du trenger å rydde. Er det for å ha færre klær, skifte årstid eller for å skape mer plass? Alle grunnene er like riktige, men det er greit å ha det klart for seg før man setter i gang.

• Lag deretter plass til sortering og sammensetning av din nye «look».. Bruk for eksempel sengen, garderobedører og gulvet.

• Rydd vekk plagg og tilbehør som ikke passer lenger eller som er ødelagt. Gi hele klær til Fretex eller lignende eller bytt med venner. De ødelagte plaggene og tilbehøret kan du bruke som dekorasjonsmateriale til kleshengerne.

• Gjenværende plagg sorterer du lettest ved å skille dem etter farge. Hvis du er en av dem som har mye svart, bryter du opp med fargede klær imellom.

• Prøv ut forskjellige nye kombinasjoner og looker. For å gjøre dette enkelt og greit bør du ha et speil i nærheten samt sko og tilbehør for å se resultatet i sin helhet. Inviter gjerne en venn til å hjelpe til med de forskjellige kombinasjonene.

• Husk at ingen plagg ser bra ut ustrøket, så ha derfor et strykejern klart mens du går gjennom garderoben. Bruk strykebrettet til å sortere og brette.

• Det tar litt tid å rydde og sortere i garderoben, så sørg for å ha noe godt å spise i nærheten og glem ikke musikk.

Prikken over i-en blir å henge inn plaggene på de nye, dekorerte kleshengerne som kan få selv det kjedeligste plagget til å lyse opp garderoben.

Hobbytipset finner du i den vedlagte PDF-filen og på www.casco.no/pyntogfiks

Flere bilder og hobbytips finner du på Flickr: www.flickr.com/cascocraft

Ønsker du mer informasjon, ta kontakt med:
Arne-Johnny Tveraabak, Markedskoordinator, Casco og Schönox
Telefon: 47 66 81 94 32 • E-post: arne-j.tveraabak@akzonobel.com

Casco, er et av Nordens mest kjente varemerker innen sitt segment og Nordens største produsent og leverandør av lim, og har også en sterk posisjon innen fugemasser, sparkel samt produkter for montering av keramikk. Siden 1928 har Casco utviklet produkter som gjør det enklere for både den proffe og forbrukeren som velger å gjøre jobben selv. Casco er i dag totalleverandør innen byggevarer, og samtlige produkter er miljødeklarerte og kvalitetssikrede.

Tags: