Ny teknologi gir hurtigladere også der strømnettet er begrenset

Caverion har inngått en partnerskapsavtale med ADS-TEC Energy om leveranse av batteribuffrede ladeløsninger som muliggjør ultrarask elbil-lading med opptil 320 kW – uten behov for komplisert, kostbar nettutvidelse.

Caverion er markedsleder på hurtigladere i Norge. I fjor installerte de hver tredje hurtiglader og har serviceavtale på rundt halvparten av de installerte. E-mobilitets-teamet i selskapet ser store muligheter i teknologien i denne løsningen.
– Begrenset kapasitet i strømnettet er mange steder til hinder for utplassering av hurtigladestasjoner. Med denne løsningen er ikke det lenger noen begrensning, sier Ove Kjelby, Salgssjef for e-mobilitet i Caverion.
Teknologien baserer seg på en batteriteknologi der energi kan lastes langsomt inn over lengre tid, men hentes hurtig ut etter behov. Kjelby påpeker at produktene også passer godt der eldre ladere kan fornyes på en kostnadseffektiv måte, samtidig som de drar nytte av den eksisterende infrastrukturen.
Hurtigladeløsninger fra ADS-TEC Energy gir ulike plasseringsmuligheter for systemkomponentene, der nettforbindelsen kan være opptil 300 meter unna ladepunktet.
Etter å ha jobbet med denne løsningen i Norge siden i februar har erfaringene vært så gode at partnerskapsavtalen nå er utvidet også til Sverige og Danmark.
– ADS-TEC-produkter, og deres innovative løsning for å oppnå ultrarask lading på begrensede nett har vært en øyeåpner også for våre kollegaer i Sverige og Danmark, og derfor har vi bestemt oss for å utvide partnerskapet heller før enn senere, sier Ove Kjelby.
ADS-TEC Energys administrerende direktør Thomas Speidel ser frem til et langsiktig partnerskap.
– For oss representerer Caverion en partner i Norden som tilbyr raske, praktiske kvalitetstjenester til kunder og eiere av ladestasjoner. Dette erfarne og pålitelige selskapet er den perfekte partneren for å bringe hele spekteret av høykvalitets vedlikehold og tjenester til verdens ledende e-mobilitetsmarked.
Mer enn 20 prosent av bildene på norske veier er nå elbiler. Ifølge et anslag fra 2022 vil landet trenge mellom 6000 og 10.000 hurtigladepunkter for elbiler innen 2030. Hurtigladeløsninger, som de fra ADS-TEC Energy, vil være et godt bidrag til å nå dette målet uten omfattende oppgraderinger av strømnettet.

Bildetekst:

Begrenset kapasitet i strømnettet er mange steder til hinder for utplassering av hurtigladestasjoner. En ny, batteribasert teknologi fjerner denne begrensningen.

Ove Kjelby, Salgssjef for e-mobilitet i Caverion.
ove.kjelby@caverion.com
Mob. 90 85 16 34

Caverion er et internasjonalt konsern med 2 400 medarbeidere fordelt på 43 avdelingskontorer i Norge. Caverion er fageksperter innenfor alle tekniske fag og bygger nytt, rehabiliterer, utfører serviceoppdrag og drifter bygg, industri og infrastruktur.Fra 2024 er vi en del av Assemblin Caverion Group med 22 000 medarbeidere i ti land.

Tags: