Vil ha flere kvinner i bygg og anlegg

«Du som har så gode karakterer kan da ikke begynne på yrkesfag». Anneline Tangen hadde 5,6 i snitt etter endt 10. klasse og fikk stadig høre dette rundt seg. Hun valgte likevel å ta fagbrev som automatiker i industrien. Hun har ikke angret på sitt valg.

– Folk som fraråder yrkesfag har så alt for lite kunnskap om hva de innebærer og hvilke muligheter du har, sier Anneline. Hun fikk jobb i Caverion med byggautomasjon etter endt læretid.

– I tiden etter at jeg fikk jobben har jeg fått utvikle meg på flere områder. I tillegg til jobben studerer jeg nå for å ta en bachelor i Informatikk og Automatisering. Jeg går Y-veien og har ikke trengt noen ekstra år for å ta igjen ekstra matte etc. Universitetet jeg går på har dette inkludert i sin utdanning, jeg tar akkurat like mange studiepoeng som de som kommer fra videregående skole med realfag. Men når de lærer om grunnleggende elektro/automasjon (som jeg allerede kan), lærer jeg matte, fysikk og kjemi.

Anneline tar dette på deltid og bruker 4 år på en ellers 3-årig utdanning. Hun har nå kommet litt over halvveis og har snaut 1,5 år igjen. I tillegg til dette har hun tidligere deltatt på WorldSkills som er Yrkes-NM for lærlinger og unge fagarbeidere. Her har hun deltatt to ganger, tok sølv første gang hun var med, og gull andre gang.

Sensor på fagprøver

I 2019 ble Anneline kontaktet av fylkeskommunen hun bor i, Vestfold og Telemark, og fikk forespørsel om å være med i prøvenemda for automasjon. Dette innebærer at hun nå er sensor på fagprøvene til automatikerlærlingene over hele Vestfold og Telemark.

– Så vidt jeg vet er jeg den første kvinnen i automasjon i mitt fylke som er med i prøvenemda, i tillegg er jeg også den yngste. Men jeg tenker at dette gjør at jeg går foran som et godt forbilde, ikke bare for lærlingene som er oppe til fagprøve, men også til bedriftene. De får sett at det ikke bare er «gamle gubber» som sitter i nemdene, men at man som både kvinne og ung også kan være med, og at vi er i ferd med å gjøre en endring innen bransjen.

Anneline brenner generelt for yrket og bransjen, og syns det er viktig å rekruttere flere jenter inn i bygg og anlegg.

– Da jeg selv gikk på VGS møtte jeg mange fordommer, spesielt fra voksne/foreldre som kanskje ikke helt vet hva det innebærer. Men selv har jeg alltid hatt støtte fra min egen familie.

Annelines pappa er også automatiker, så i familien kjente alle til alle mulighetene.

– Jeg tenker at det viktigste er å velge en jobb basert på hva du ønsker å jobbe med, ikke hvilke karakterer du har på ungdomsskolen. Til tross for at det har vært mye fokus på denne typen utfordringer den siste tiden tror jeg ikke man nødvendigvis når ut til de rette. Jeg ser selv at det har vært mye fokus på VGS-elever, men jeg tenker at da er det allerede for sent.

– Skal man rekruttere flere inn i denne bransjen og velge fagbrev må man nå ut til elevene i ungdomsskolen. Når de har begynt på VGS har de allerede tatt et valg, og jeg tror det skal mye mer til å endre til en annen retning når man først har begynt på VGS. Jeg tror også at man må nå ut til foreldrene til elevene. De må også forstå at yrkesfag ikke gir deg noen begrensninger, jeg tror tvert imot at det gir deg flere muligheter.

Bildetekst:
– Folk som fraråder yrkesfag har så alt for lite kunnskap om hva de innebærer og hvilke muligheter du har, sier Anneline Tangen. Hun fikk jobb i Caverion med byggautomasjon etter endt læretid.

Ole Kristian Lunde
Kommunikasjonssjef
Mob. 916 69 000
ole-kristian.lunde@caverion.no

Caverion er et internasjonalt konsern med 15 000 medarbeidere og hovedkontor i Finland, hvorav 2 400 medarbeidere fordelt på 50 lokasjoner i Norge. Caverion er fageksperter innenfor alle tekniske fag og bygger nytt, rehabiliterer, utfører serviceoppdrag og drifter bygg, industri og infrastruktur.