En av tre ”facebooker” minst et kvarter hver dag på jobben

– Og Oslo-borgerne er mest aktive

Vi legger mye tid på sosiale medier, enten vi er på jobben eller ikke. En av tre nordmenn (39,4 prosent) sier de legger 15 minutter eller mer på sosiale medier i arbeidstiden. Mest aktive er Oslo-borgerne, hvor hele 43,9 prosent sier de er aktive i minst et kvarter i løpet av en arbeidsdag. Minst aktive er de på Vestlandet, her sier 33,5 prosent at bruker 15 minutter eller mer til sosiale medier på jobben om dagen.

Vårt behov for å følge oppdateringene i våre feeds i sosiale medier øker, også på jobben. Bemannings og IT-selskapet Centric har intervjuet over 1000 nordmenn og kan konkludere med at mer enn én av tre (39,4 prosent) er aktive 15 minutter eller mer i sosiale medier i arbeidstiden. 33,5 prosent sier de bruker mindre enn en fjerdedel av sosiale medier, og 24,9 prosent sier det er ikke besøker sosiale medier i det hele tatt i løpet av arbeidstiden.

Aktiviteten varierer i forhold til hvor man bor i landet. Blant Oslo-beboerne sier hele 43,9 prosent at de er aktive 15 minutter eller mer i sosiale medier på jobben. 20,9 prosent sier de bruker mellom 15 og 30 minutter på en sosiale medier en normal arbeidsdag. 14,2 prosent mellom en halv time og 8,8 prosent av sier de bruker mer enn en time om sosiale medier en normal arbeidsdag. Til sammenligning bruker sier bare 33,5 prosent av beboerne på Vestlandet at de bruker sosiale medier i 15 minutter eller mer om dagen, 24,4 prosent også si at de ikke bruker sosiale medier i det hele tatt i løpet av arbeidsdagen.

Interessen varierer med alder. I gruppen av 18-29 år sier mer enn annenhver respondent (55,3 prosent) at de bruker 15 minutter eller mer på sosiale medier. Det er nesten dobbelt så mange som i gruppen 45-64 år, sier bare 33,2 prosent at de bruker 15 minutter eller mer på sosiale medier. I denne gruppen, sier 32,8 prosent at de ikke bruker sosiale medier i det hele tatt i løpet av arbeidsdagen. Med disse tallene, er de den aldersgruppen bruker sosiale medier i det minste i løpet av arbeidsdagen.

- Jeg tror at jobb og fritid møtes mer i dag enn tidligere, sier Klas Bonde, administrerende direktør i Centric IT Professionals. Vi håndterer arbeidsrelaterte oppgaver på fritiden og ta vare på private forhold i arbeidstiden. At folk bruker sosiale medier i løpet av arbeidsdagen betyr ikke nødvendigvis at de hopper over arbeid,  det kan bety at de utfører arbeidsrelaterte oppgaver i sosiale medier. Vi som jobber med bemanning og rekruttering bruker sosiale media både til å bygge nettverk, annonsere stillinger og gjøre bakgrunnssjekk av våre søkere. Men vi må vel innrømme at forskjellene mellom Oslo beboere og Vestlands-beboere er relativt stor. Vi kan mistenke at Vestlands-beboere har en noe bedre arbeidsmoral enn Oslo-beboere.

Undersøkelsen ble gjennomført mars 2016 på vegne av Centric. 1027 nordmenn deltok i en undersøkelsen med automatiske telefonintervjuer.

For mer informasjon kontakt:
Klas Bonde, Adm. Dir
Centric IT Professionals
Tel: +46 8 618 65 00 / +46 709 11 64 14

Centric er et av Norges ledende bemannings- og IT-selskaper. Vi ble etablert i 1995, da som Xtra personell. Vi har vårt hovedkontor i Oslo, og regionskontorer i Drammen, Hamar, Tønsberg, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Vi har valgt å være spesialister på våre tre virksomhetsområder IT, Økonomi og administrasjon og Helse. Vår ambisjon er at våre medarbeidere alltid skal gi muligheter til å bringe virksomheten fremover. www.centric.eu

Tags:

Jeg tror at jobb og fritid møtes mer i dag enn tidligere
Klas Bonde, administrerende direktør i Centric IT Professionals