20 prosent mer Tippeligadekning.

20 prosent mer Tippeligadekning. Observer Norge har undersøkt omtalen av Tippeligalagene i 533 trykte kilder fra og med første seriekamp 10 april til og med siste seriekamp før ferien, 4 juli. Sammenlignet med fjorårets halvspilte serie før sommerferien skrives det 20 % mer om Tippeligaen i samme kildeutvalg. Interessen er større, og først og fremst kommer dette av en noe uortodoks utvikling sportslig og flere profiler inn i norsk toppserie. Det skrives mest om Rosenborg i norske medier – både på godt og vondt. Trener Per Joar Hansen må tåle hard medfart i mediene. I overkant av 40 % av den negative omtalen Rosenborg får i mediene er konsentrert rundt hovedtreneren. - Med uortodoks utvikling rent sportslig menes det først og fremst at Start leder og at Rosenborg sliter som de gjør. Det blir flere ”eksperter” i mediene, og alle vil mene noe denne om utviklingen. Sportslig journalistikk på kommentatorplass har fått større omfang sammenlignet med tidligere år, og andelen leser- og debattinnlegg til avisene er nær doblet i år. Dette er hovedgrunnen til at det skrives mer om årets Tippeliga sammenlignet med foregående år sier medieanalytiker Thomas Heiberg Johansen. En annen grunn til den økende omtalen av norsk toppfotball er tilknytningen av flere sterke profiler til klubbene. Her er det først og fremst trenerne som står for økningen, sammen med nye profiler i Kristoffer Hæstad og Marius Johnsen. - Nye trenere i Tippeligaen for året som Tom Nordlie, Egil ”Drillo” Olsen og Henning Berg er med på at omtalen av trenerne har økt med 15 % sammenlignet med i fjor. Det fokuseres mye på trenerne i forhåndsomtale av kamper, og grunnen til dette ser ut til å være fokuset på deres sterke personlighet, sier Heiberg Johansen. FC Lyn Oslo er det femte mest omtalte laget i årets vårsesong, og har økt oppmerksomheten med over 100 %. Hovedgrunnen er Mikel-saken som står for 60 % av all Lyn-omtale i vårsesongen. Her må Lyn tåle en del negativ oppmerksomhet. FC Lyn Oslo er laget som får nest mest negativ omtale. Eneste to lag det skrives mindre om sammenlignet med foregående år er Molde og Lillestrøm SK. - Det kan virke som om LSK mangler en eller to typiske profiler som laget hadde i Torgeir Bjarmann og Calyton Zane. En virkelig kanarifugl-profil ser ut til å mangle i mediene, sier Heiberg Johansen. Spillerprofilen som får mest omtale i riksmedier er Steffen Iversen. Treneren som er mest omtalt er Tom Nordlie. For ytterligere spørsmål ta kontakt med Medieanalytiker Thomas Heiberg Johansen på tlf 23002654 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=113201&fn=wkr0001.doc Graf: Tippeligaen vårsesongen 2005