Start sjarmerer mediene – suverent mest omtalt

28.oktober 2005 Start sjarmerer mediene – suverent mest omtalt Observer Norge har undersøkt mediedekningen av Tippeligainnspurten i 533 trykte kilder, 12 radio- og tv-kilder samt 112 nettkilder den siste uken ( 23.10.2005-28.10.2005). Thriller-avslutningen får mye oppmerksomhet i mediene, og da spesielt gullstriden. Sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, da gullstriden stod mellom Vålerenga og Rosenborg, er det 25 prosent mer omtale i år. - Mye av årsaken til at gullthrilleren får langt mer omtale i år enn i fjor kan ses i sammenheng med sterkere profiler i årets gullthriller, ikke minst på trenersiden. Totalt sett, i løpet av 2005-sesongen, har medieeksponeringen av norsk toppfotball økt ytterligere. Den store forskjellen fra i fjor er at trenerprofiler får langt mer oppmerksomhet, sier medieanalytiker Thomas Heiberg Johansen Start er suverent mest eksponert den siste uken før serieavslutningen. Klubben opplever positiv og profilerende omtale i de største riksmediene, og samtidig lav andel negativ omtale sett i sammenheng med omfanget. Hovedkonkurrenten Vålerenga derimot må tåle en del negativt søkelys. - Flere riksmedier har gjennom hele sesongen ryddet plass til sin beundring for Start på kommentarplass, også den siste uken. Mediene lar seg rett og slett sjarmere av Start, og legger vekt på makrellfotball og Tom Nordlies lederstil og filosofi. Når dette settes opp mot VIFs måltørke, store profiler som ikke innfrir og kjøpekraft, fremstilles gullthrilleren nærmest som en David mot Goliat-historie, sier Heiberg Johansen Vålerenga opplever hele 12 prosent negativ omtale den siste uken før siste serierunde. Tilsvarende periode i fjor opplevde Vålerenga under 1 prosent negativ omtale, mens Rosenborg da fikk nær 8 prosent negativ omtale. Tendensen er at større medier er mer eller mindre samstemte i den journalistiske vinklingen av duellen mellom to klubber opp mot hverandre. For flere kommentarer eller spørsmål kontakt gjerne medieanalytiker Thomas Heiberg Johansen på tlf 23 00 25 00 eller 928 13 094. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=145863&fn=wkr0001.doc Tabeller og grafer