Cision-analyse: Slik sender bedrifter ut presseinformasjon

Norske bedrifter sender ut presseinformasjon under kontorstid på hverdager. Tidlig på morningen og helger er eksempel på nyhetstørke fra norske bedrifter. Det fremgår av en analyse som Cision har fått lov til ågjennomføre.

"Jag tror at visse firmanyheter lettere ville slått igjennom om kommunikatørene tilpasser sine rutiner mer til mediene", sier Frida Wickholm, markedsansvarlig på Cision. Analysen viser at de fleste pressemeldinger sendes mellom klokken ti og elleve på formiddagen.

Kun 3 prosent av alle pressemeldinger sendes ut mellom klokken syv og åtte på morgenen, når mange redaksjoner på dagsavisene begynner å planlegge sitt arbeid.

Også når man ser på ukestatistikken er fordelingen på dagene ujevn. 62 prosent av alle pressemeldinger  sendes ut under ukens tre førsta dager. På lørdag og søndag sendes derimot kun 3 prosent av alle pressemeldinger.

Pressemeldinger per ukedag

Sommertørken er i høyeste grad virkelig når det gjelder firmanyheter. I de to siste ukene i juli og første uken i august publiseres kun en tredjedel så mange pressemeldinger som gjennomsnittet for øvrige året. Jul- og nyttårshelgen er en annen periode med færre nyheter.

P
ressemelding per uke

"Naturligvis er det mange medier som ikke kommer ut under helgen eller sommeren, sier Frida Wickholm. Men jeg tror at noen kunne tjene på å spre sin informasjon når ingen andre gjør det".

Analysen viser også at besøkelsesstatistiken på den pressein­formasjonen som publiseres på CisionWire viser at bilder og tagger, etiketter, er veldig viktig for å få lesere. Hva som særskiller de hundre mest leste nyhetene på CisionWire er blant annet at de anvender bilder fem ganger så ofte, samt at de anvender nesten dobbelt så mange tagger som øvrige pressemeldinger.

Fakta om undersøkelsen:
-Undersøkelsen bygger på titusentalls pressemeldinger som Cisions kunder har publisert på et års tid.
-Besøksstatistikken har blitt generert med Google Analytics.
-Statistikken over nyheter per time og per ukedag baseres på et årsgjenommsnitt.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Frida Wickholm,Communications Manager Scandinavia
E-post:
frida.wickholm@cision.com
Linnégatan 87A
104 51 Stockholm

Cision skaper forutsetninger for at selskap og organisasjoner kan ta bedre beslutninger og nå bedre resultat gjennom plattformen CisionPoint, som tilbyr tjenester for kommunikasjons- og PR-ansvarlige. CisionPoint ble i 2009 vinner av CODiE Award i klassen Best Online News Service av Software, tildelt av Information Industry Association (SIIA). Med lokal ekspertise og global rekkevidde leverer Cision Cision relevant medieinformasjon, distribusjonstjenester tilpasset forskjellige målgrupper, medieovervåkning og kvalifiserte analyser. Cision har kontor i Europa, Nord–amerika og Asia, samt partnere i 125 land. Cision AB er notert på Stockholmsbörsen og omsatte for 1.5 milliarder i 2009. Denne pressemeldingen finnes også på www.cision.no

Tags: