• Citigroup/

Hans-Erik Andersson, Arvid Grundekjøn, Timo Peltola, og Hannu Ryöppönen tiltrår i Citigroups nyetablerte nordiske Advisory Board

Oslo/London/New York - Hans-Erik Andersson, Arvid Grundekjøn, Timo Peltola og Hannu Ryöppönen tiltrår i Citigroups nyetablerte nordiske Advisory Board, som er ledet av Eirik Winter, leder for Global Banking Nordic Region i Citigroup.

-       Muligheten til å tiltrekke oss fire av de mest senior og erfarne personene fra det nordiske næringslivet gjør oss ikke bare stolte, men det viser også at Citi vil fortsette å utvikle sin ledende rolle for nordiske kunder, sier Eirik Winter.

Den nordiske regionen er strategisk viktig for Citi fordi den består av både et sofistikert lokalt marked og et stort antall av forskjellige og velkjente førsteklasses internasjonale selskaper med global tilstedeværelse.

-       Citi er et ledende globalt finanskonsern som nå er rangert som nummer to innen nordisk M&A, og vi er et av de mest aktive internasjonale meglerhus i regionen. Når det kommer til obligasjonsmarkedet, har Citi vært en ledende tilrettelegger i mer enn ti år. Etableringen av et nordisk Advisory Board understreker vårt fokus på å videreutvikle relasjonene med våre nordiske kunder, sier Eirik Winter.

I 2010 har Citi blant annet vært global tilrettelegger for børsnoteringen av Statoil Fuel & Retail (NOK 5.4 milliarder) og Norsk Hydros fortrinnsrettsemisjon (NOK 10 milliarder). Citi var også tilrettelegger for TeliaSoneras nylige 15-års Euro-obligasjon (€ 500 millioner).

Hans-Erik Andersson har en lang karriere innen finanssektoren og var administrerende direktør i Skandia mellom 2004-2006. Et av hans mange nåværende engasjement er som styremedlem i Gjensidige Forsikring.

Arvid Grundekjøn har en omfattende karriere innen det norske næringslivet. Blant mange senior stillinger har han blant annet vært styreformann i Statkraft og administrerende direktør i Anders Wilhelmsen Group.

Timo Peltola var tidligere administrerende direktør i Hühtamaki i mange år. Noen av hans nåværende engasjement inkluderer styreformann i Neste Oil, viseformann i styret i Telia Sonera og som styremedlem i Scandinavian Airlines.

Hannu Ryöppönen har en omfattende internasjonal karriere som finansdirektør i store selskaper som Royal Ahold, IKEA, Industri Kapital og Stora Enso. Noen av hans nåværende engasjement inkluderer viseformann i styret i Rautaruukki og som styremedlem i Novo Nordisk, Neste Oil, Amer Sports og Korsnäs.

Citi har vært etablert med lokale kontorer i Sverige, Danmark, Finland og Norge i over 35 år og har hatt forretningsrelasjoner med nordiske kunder i mer enn 100 år.

Citi
Citi, the leading global financial services company, has approximately 200 million customer accounts and does business in more than 140 countries. Through Citicorp and Citi Holdings, Citi provides consumers, corporations, governments and institutions with a broad range of financial products and services, including consumer banking and credit, corporate and investment banking, securities brokerage, and wealth management. Additional information may be found at www.citigroup.com or www.citi.com.

Pressekontakter:

Eirik Winter, leder Citi Norden, + 44 7802 310 898