Block Berge bygger nye Kilden

I juni starter arbeidene med utvidelsen av Kilden senter i Hillevåg, Stavanger. Det investeres totalt 215 millioner kroner når 8 200 nye kvadratmeter skal bygges og eksisterende kjøpesenter pusses opp.

Sektor Gruppen som eier Kilden senter har inngått en avtale med Block Berge Bygg om totalentreprise for prosjektet som skal stå ferdig til julehandel i 2015.

- Det er viktig for oss med en lokalforankret entreprenør. Vi har et langt og godt samarbeid med Block Berge Bygg og de er svært godt kjent med Kilden etter å ha vært med på å utvikle senteret slik vi kjenner det i dag. Dermed er det også naturlig for oss å ønske de med videre når vi nå skal utvikle nye Kilden, sier eiendomsdirektør Tor Nickelsen i Sektor Gruppen.

Første steg i arbeidene er å rive en liten del av tredje etasje mot vest, og samtidig begynne grunnarbeidene for utvidelsen.

Trygger arbeidsplasser
- Vi er godt fornøyd med at Sektor Gruppen har valgt Block Berge Bygg. Avtalen bekrefter at vi har lang erfaring og høy kompetanse i å gjennomføre byggeprosjekt på kjøpesenter som er i full drift, noe vi vet er viktig for oppdragsgiver, sier adm. dir Yngvar Karlsen i Block Berge Bygg.

Med et eget fabrikkanlegg som produserer betongelementer er kontrakten med Sektor Gruppen med på å sikre arbeid for ansatte i Block Berge Bygg. – Det blir mye aktivitet fremover, og bruken av våre prefabrikkerte løsninger muliggjør utbyggingen innenfor gitt tidsramme fordi produksjonen skjer parallelt på byggeplass og i fabrikken, sier Karlsen.

Første miljøsenter i Rogaland
Prosjektet vil ha en høy miljøprofil, og Kilden skal sertifiseres til karakteren «Very good» etter standarden BREEAM NOR, og driftes etter BREEAM In Use. - Her forplikter vi oss til alt fra kortreiste materialer, til lavere utslipp og bedre innemiljø. Dermed skal Kilden både bygges og driftes på en bærekraftig måte som skåner miljø og legger til rette for lokal utvikling. Kilden blir det første kjøpesenteret i Rogaland som sertifiseres etter denne miljøstandarden. Block Berge Bygg besitter en viktig kompetanse på dette området, sier Alexander Almeland, som er teknisk prosjektsjef i Sektor Gruppen.

- Vi har i dag kontorprosjekt som BREEAM-sertifiseres under oppføring, og har en høy kompetanse innen miljøriktig bygging. Det er veldig hyggelig å få bygge det første BREEAM-sertifiserte kjøpesenteret i Rogaland, sier Karlsen.

Med fem nye etasjer blir det mer handel, men også et større tilbud av ulike tjenesteytende virksomheter. - Dette prosjektet gir oss muligheten til å utvikle bransjemiksen videre og skape nye spennende løsninger. Vi har blant annet flere nye spisekonsept på gang som samles i plan 3, med mulighet for uteservering og åpningstider utover det øvrige senteret. Her skal kundene få en skikkelig «wow- effekt» og samtidig kunne velge mellom sushi, italiensk pizza, pasta eller en caffé latte mens de nyter kveldssolen, sier Nickelsen.

I det nye plan 4 og plan 5 tilrettelegges det for henholdsvis treningssenter og avtalespesialister samt et eget legesenter.

I tillegg til utvidelsen skal ca. 5.000 kvm av eksisterende bygg pusses opp. Dette innebærer en oppgradering av gulv i fellesareal og butikkfronter, fortrinnsvis i 1. etasje, noe som bringer senterets uttrykk og atmosfære opp på et enhetlig og moderne nivå.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

Tor Nickelsen, eiendomsdirektør Sektor Gruppen, 913 14 151

Yngvar Karlsen, adm. dir Block Berge Bygg, 916 64 951