Sulten på mer servering

Citycon pressemelding 30.april 2018

Citycon har det siste året signert og fornyet leieavtaler med en rekke nye og godt etablerte serveringssteder. Nå utfordrer de bransjen til å være med på å utvikle serveringstilbudet for fremtidens kjøpesentre.

- Mat er viktig for våre kjøpesentre. En god dagligvarebutikk skal alltid være på plass, men i tillegg ser vi at servering spiller en stadig viktigere rolle for den møteplassen vi fortsatt skal være. Vi har derfor jobbet målrettet med å styrke sentrene våre på dette området, og det er gøy å se at det har gitt resultater, sier Katrine Knudsen Tilrem, direktør for utleie i Citycon.

Godt Brød, Espresso House og O´Learys er blant serveringskjedene som det siste året har funnet veien inn på Citycon-sentrene. Bare i løpet av få måneder har selskapet signert avtaler med over 10 helt nye leietakere, mens antallet forlengelser er enda høyere.

Helse, bøker og 3D-printing
- Vi har lyktes med å få inn godt etablerte aktører som er kjent for sin beliggenhet der folk ferdes. I likhet med oss, ser de hvordan våre kjøpesentre tiltrekker seg besøkende innenfor alt fra handel til tjenestetilbud, sier Tilrem.

Sentrale beliggenheter i de lokale markedene gjør at mange av kjøpesentrene til Citycon er en naturlig del av sentrumshandelen. Det gjør kjeden opptatt av å treffe med urbane trender, og se aktivitet i et mye større perspektiv enn bare handel.

Helsetjenester er dermed blitt en naturlig leietaker på sentrene, og i januar åpnet Deichmanske det som er blitt kalt Oslos flotteste bibliotek over 1160 kvadratmeter på Stovner senter. Her vil det i tillegg til tradisjonell utleie av bøker og filmer, arrangeres debatter og ukentlige verksteder for 3D-printing, tegning og LEGO-bygging.

Kjøpesenter-foodtrucks?
- Vi ser at kjøpesenteret blir oppdaget av stadig flere aktører som søker samlingssteder. Dette er en stor mulighet for serveringsbransjen til å finne ut hvordan også de kan ta en større rolle i denne utviklingen, sier Tilrem.

Hun utfordrer derfor bransjen til å komme opp med nye konsepter innenfor trender som sunnhet, helse og sosiale møteplasser.

- I bybildet ser vi for eksempel stadig flere foodtrucks: Mobile enheter som treffer folk der de er, og senker terskelen både for å tilby og kjøpe variert kvalitetsmat. Kan man adoptere denne tankegangen for kjøpesentre? De som løser denne utfordringen, er hjertelig velkommen inn til oss, sier utleiedirektøren i Citycon.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Kathrine Knudsen Tilrem, Leasing Director 950 89 575
Terje Gulbrandsen, kommunikasjonssjef 952 98 506