Klart for ny rute mellom Skien og Bergen

Lokale investorer i Grenland har stiftet selskapet Vildanden som skal drive rutetrafikk fra Skien Lufthavn Geiteryggen. Selskapet Kystfly AS, som er morselskapet til Coast Air, går inn som aksjonær i driftsselskapet Vildanden.

Coast Air har inngått langsiktig avtale vedrørende utleie av fly, mannskap og bookingtjenester til Vildanden. Coast Airs strategi om å betjene nisje ruter, og selskapets ambisjoner om langsiktige avtaler og vekst passer godt med engasjementet i Vildanden. Oppstarten planlegges til medio januar 2005, og det vil være 16 ukentlige avganger. Årspotensialet for ruten er beregnet til ca 30.000 passasjerer, hvorav over en fjerdedel er forventet å være arbeidere med relasjoner til oljeindustrien. Den nye flyruta vil ta hensyn til dette ved blant annet å tilpasse rutetidene til helikopteravganger og -ankomster til og fra Flesland, Bergen. Reisende fra nærområdet, og Vest Telemark, vil ved å benytte seg av tilbudet fra Geiteryggen, Skien, kunne spare mye tid kontra det å reise fra Torp Lufthavn, Sandefjord. Spesielt kjærkomment vil dette kunne være for pendlere som skal til Bergen. Coast Air er i en positiv utviklingsfase. Den 16. august i år ble ruten Stord-Oslo opprettet, og denne ruten har allerede innfridd forventningene. Coast Air har blitt godt mottatt i Sunnhordland, og stadig flere Haugalendinger, særlig fra Ølen, Etne og Kvinnherad har begynt å bruke Stord Lufthavn. Med den nye ruten vil vi få et utvidet og godt tilbud i øst-vestlig retning. Vi er allerede et av Norges mest punktlige flyselskap! Nå fortsetter vi med å ta vare på muligheter i markedet, i tillegg til at vi utvikler flere interessante produkter og samarbeid på våre destinasjoner, som er Haugesund, Stord, Bergen, Kristiansund, Trondheim, Fagernes, Oslo, Sandefjord, og nå også snart Skien.