Plustech AS og Plustech Sweden AB selges til Auksjonen.no og nederlandske TBAuctions og blir en del av de ledende aktørene i det europeiske markedet

PRESSEMELDING
Tønsberg, 19. december 2022

Blaaber Kompaniet AS har sammen Kabe Invest AS og øvrige medaksjonærer solgt 100 % av aksjene i Plustech AS og det svenske søsterselskapet Plustech Sweden AB («Plustech»). Plustech er gjennom plustech.com en viktig aktør innen salg av brukte kjøretøy, maskiner og utstyr. Kjøper er Auksjonen.no AS som er eid av TBAuctions B.V. («TBA»). Hovedeierne av TBA er fond forvaltet av Castik Capital S.a r.L. («Castik»), og Summa Equity AB. Kabe Invest AS reinvesterer en betydelig del av kjøpesummen i TBA etter transaksjonen. Signering av avtalen ble gjort 14. november 2022 og målet er å gjennomføre avtalen i slutten av desember under forutsetning av aksept fra Konkurransetilsynet.

Plustech vil etter transaksjonen ta del i den profesjonaliseringen som TBA allerede har gjennomført og videre utvikling, og vil nå et større internasjonalt marked for salg av brukte kjøretøy, maskiner og utstyr.

«Plustech har en viktig posisjon i markedet etter 20 års erfaring, og er etter fantastisk innsats fra selskapets ansatte en av Norges ledende aktører for salg av brukte maskiner, utstyr og kjøretøy. Når vi nå blir en del av de ledende aktørene i det europeiske markedet på vårt område er jeg trygg på at profesjonaliteten og utvikling til neste steg blir ivaretatt på best mulig måte», sier gründer og deleier Karstein Berg.

Plustech vil fortsette sine virksomheter i Norge og fortsatt bruke sine varemerker. Plustech vil bli integrert i IT-systemet til Auksjonen / TBA slik at de kan dra nytte av omfanget og effektiviteten opparbeidet samt ta del i online markedsføringen og back office-bistanden fra TBA.

Om Auksjonen

Auksjonen er en av Norges ledende nettauksjoner for kjøp og salg av brukte kjøretøy, maskiner og utstyr, og bidrar dermed til økt gjenbruk. Auksjonen gjennomfører salg for private og offentlige næringsvirksomheter, privatpersoner, banker og finansieringsselskaper samt avhending av konkursbo. I 2021 ble over 26 500 objekter solgt, over 574 000 bud registrert og Auksjonen hadde mer enn 9 millioner besøk og 79 millioner sidevisninger på auksjonen.no. Auksjonen har 60 ansatte og hovedkontor i Tønsberg. Auksjonen har som mål å tilby trygge, dokumenterbare og gjennomsiktige handler for kjøper og selger. For mer informasjon om Auksjonen vennligst se www.auksjonen.no.

Om Plustech

Plustech AS er sammen med søsterselskapet Plustech Sweden AB en av Nordens ledende aktører innen megling og auksjon av brukt anleggsutstyr, lastebil og buss. Selskapet har solgt utstyr til over 85 land i hele verden. Hjertet i virksomheten er plustech.com. I 2021 ble det gjennom Plustech AS formidlet 1653 objekter. Plustech.com hadde over 150 000 unike brukere og 1,2 millioner sidevisninger. I 2021 hadde de to selskapene en samlet omsetning på NOK 370 millioner, og teller i dag 18 ansatte. På hovedkontoret i Trondheim sitter selskapets salgsteam og administrasjon, og er base for utegående meglere i både Norge og Sverige. For mer informasjon om Plustech, vennligst se www.plustech.com.

Om TBAuctions

TBAuctions er en av de ledende nettauksjonsplattformene og markedsplassen for brukte og andre «second chance»-varer, og opererer gjennom merkene: Troostwijk Auctions (hovedkontor i NL), Klaravik (SE/DK), BVA Auctions (NL), Vavato (BE), British Medical Auctions (UK), Auksjonen.no (NO) og PS Auction (SE). TBAuctions auksjonerer løsøre og fast gods på vegne av tredjeparter gjennom ATLAS, dens proprietære IT-plattform for intelligent auksjon. Med over 2,9 millioner objekter per år og over 30 millioner nettstedbesøk per måned, er TBAuctions en av de største nettauksjonshusene i Europa. TBAuctions er majoritetseid av fond forvaltet av Castik Capital, med fond forvaltet av Summa Equity som minoritetsaksjonær. For mer informasjon om TBAuctions, vennligst se www.tbauctions.com.

Tags: