Report this content

Pressemelding Gode og fargerike bjørner skal få alle til å spise mer vitaminer: Unge og innvandrere får for lite vitaminer (Lysaker, 22. oktober 2004) - Unge mennesker med dårlig kosthold spiser sjeldent eller aldri nødvendige vitaminer viser en ny undersøkelse. Vi håper knallgode små vitaminbjørner skal friste flere og gjøre det enklere å ta de viktige tilskuddene, sier Tove Skarsheim, Product Manager i Collett Pharma as. Det er ikke enkelt å følge de offisielle kostholdsrådene i en travel hverdag. Mange, spesielt unge voksne, spiser ensidig og lite frukt og grønnsaker viser kostholdsundersøkelsen Norkost fra Sosial- og helsedirektoratet. Mange innvandrere har også problemer med å få nok D-vitaminer. I følge Nasjonalt Folkehelseinstitutt så mange som 65 % av de pakistanske kvinnene mangel på vitamin D. (Les mer: www.fhi.no ) En undersøkelse som Norstat har utført for Collett Pharma as viser at de fleste av oss i tillegg er usikre på om vi får i oss nok vitaminer gjennom kosten. Da er det betenkelig at så mange som 70 % av de under 30 år sier at de sjeldent eller aldri tar nødvendige vitamintilskudd. Blant de over femti, som har et bra kosthold og mindre grad trenger tilskudd, er det over 60 % som tar tilskudd hele eller deler av året. Det er altså slik at de som trenger tilskudd mest tar minst, og de som trenger det minst tar mest. Kosttilskudd i dag er kjedelige og smaker ofte vondt. Men må det være slik? Collett Pharma as mener vi må gjøre det enklere og morsommere å ta de nødvendige tilskuddene. Vitaminbjørner er en helt ny måte å innta sin daglige dose med vitaminer på, legemiddelfølelsen er borte. Nå er det gode, sukkerfrie, fargerike og små bjørner som skal friste oss til et sunnere liv. Tove Skarsheim i Collett Pharma as sier at produktet er rettet mot unge voksne, voksne og familier som i dag ikke bruker vitaminer eller glemmer at de har en boks stående i kjøkkenskapet. I Norge er det spesielt vanskelig å få i seg nok D-vitaminer. Kostholdsundersøkelser viser at flere grupper, som ungdommer og unge voksne, innvandrere og eldre, har av ulike årsaker problemer med å få i seg nok vitaminer. Collett pharma as håper at Vitaminbjørnene skal føre til at flere vil kjøpe og bruke tilskudd av de viktige næringsstoffene. Har du spørsmål så kontakt: Product Manager Tove Skarsheim, mobil: 414 01 002. e-post: tska@nycomed.com Presse- og medieansvarlig Ellen Damhaug Scheel, Mobil: 90662210, E-post:edsc@nycomed.com Fakta om vitaminer og produktet: Inneholder: Vitamin A, Vitamin D3, Vitamin E, Vitamin C, Niacin, Biotin, Vitamin B12, Vitamin B6 og Folsyre Inneholder også søtstoffer som aspartam som kan avførende ved inntak av store mengder. Aspartam: Aspartam fremstilles syntetisk av to naturlige forekommende aminosyrer, asparginsyre og fenylalanin. I følge Mattilsynet finnes det ingen seriøse studier på det skal ha uheldige følger å søte med aspartam. Anbefalt inntak av Vitaminbjørner: Barn over 4 år: 1 bjørn Voksne og barn over 12: 2 bjørner Litt om vitaminer (kilde: Sosial- og helsedirektoratet) Vitamin A er viktig for øyets funksjon og nødvendig for vekst og utvikling Vitamin B-gruppen inngår i enzymer som er nødvendige for nedbryting av karbohydrat, fett og protein B-vitaminet folsyre reduserer risikoen for nevralrørsdefekter hos fostre Vitamin C er viktig for celler og vev, samt for opptak av jern Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal kunne utnytte kalsium Vitamin E er viktig for celler og vev Litt om Collett Pharma as Collett Pharma var tidligere en del av Nycomed Pharma, men ble 1. januar 2004 solgt til Ferd, investeringsselskapet til Johan Andresen. Vi distribuerer våre produkter gjennom dagligvare, helsekost og apotek i Norge og øvrige nordiske land. Collett Pharma produserer, markedsfører og distribuerer kjente produkter innen vektreduksjon, vitaminer, mineraler og øvrige helseprodukter. Våre kjente kvalitetsprodukter er blant annet: Triomega, Nutrilett, Gerimax, Collett serien (tidligere Nycovit), Lofottran, Sana-sol og Fedon Lindberg produkter. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/22/20041022BIT20650/bild.html Bilde