PRESSEMELDING:Color Line etablerer ny linje Bergen - Stavanger - Hirtshals

Report this content

PRESSEMELDING:Color Line etablerer ny linje Bergen - Stavanger - Hirtshals (Oslo 13. september 2004) Color Line setter M/S Prinsesse Ragnhild inn i en nyopprettet linje fra Bergen og Stavanger til Hirtshals i Danmark. Skipet går i dag mellom Oslo og Kiel. Tidspunktet for oppstarten av den nye linjen er ikke avgjort, men vil skje så snart som praktisk mulig i 2005, sier adm. direktør Trond Kleivdal i Color Line. - Vestlandet representerer et betydelig uutnyttet potensial og vi har lenge ønsket å satse på Vestlandet. Med M/S Prinsesse Ragnhild kan vi gi både passasjer- og godsmarkedet mellom Vestlandet og Danmark et meget konkurransedyktig tilbud, sier Kleivdal. Hordaland og Rogaland har til sammen ca. 835.000 innbyggere, men har ikke daglige avganger med cruiseferger til Danmark. Mens Vestlandet kun trafikkeres av en cruiseferge til og fra Danmark annenhver dag, har folk i Oslo-området med tilnærmet samme antall innbyggere, hele seks skip med daglige avganger. - Dette viser det betydelig uutnyttede potensialet som den nye linjen representerer, sier Trond Kleivdal. Hirtshals er en nøkkelhavn for Color Line og et effektivt knutepunkt til det videre europeiske landtransportnettet. 9. oktober åpner offisielt en firefelts motorvei som knytter Hirtshals til det europeiske motorveinettet. Fra før har havnen direkte forbindelse til det trans-Europeiske jernbanenettet. Hirtshals havn er i år bygget ut for mer enn 75 millioner kroner, i tråd med EUs transport- og miljøpolitikk , som er å legge til rette for mer trafikk over fra vei til sjø og bane. - Den nye linjen er også et svar på Norges og EUs miljø- og transportpolitikk, sier Kleivdal. 10. desember i år setter Color Line verdens største cruiseskip med bildekk, M/S Color Fantasy, inn på linjen fra Oslo til Kiel i Tyskland. Skipet skal erstatte Prinsesse Ragnhild mellom Oslo og Kiel. Prinsesse Ragnhild vil først gå seks uker mellom Kristiansand og Hirtshals mens M/S Christian IV gjennomgår et verkstedopphold., før skipet klargjøres for den nye Vestlandslinjen. M/S Prinsesse Ragnhild representerer en 43 år lang tradisjon mellom Norge og Tyskland. Skipet er et av verdens største i sin klasse og ble oppgradert for 60 millioner kroner i 2003 og fullstendig modernisert og forlenget med 32 meter i 1992. M/S Prinsesse Ragnhild er velegnet for linjen Bergen - Stavanger - Hirtshals og tilfredsstiller alle sikkerhetskrav. Selskapet venter at den nye linjen vil gi gunstige stordriftsfordeler med Color Lines øvrige virksomheter. - I det tyske markedet er M/S Prinsesse Ragnhild en sterk merkevare, og vi tror etableringen av denne ruten vil kunne gi en meget positiv effekt for reiselivet på Vestlandet, sier adm. direktør Trond Kleivdal. Color Line har lang erfaring med å betjene reiselivsmarkedene i Tyskland og Danmark, og selskapet er godt i gang med et tiårig investeringsprogram på rundt 500 millioner kroner for å markedsføre og selge Color Line og Norge i disse landene. For ytterligere informasjon, kontakt: Informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen, telefon 99 22 33 30/23 11 80 60 Se også www.colorline.no. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT21340/wkr0001.doc Faktaark Prinsesse Ragnhild http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT21340/wkr0002.doc Bilder Prinsesse Ragnhild http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT21340/wkr0003.doc Pressemelding i Word format