Ny storeier inn i børsnoterte Captura

Report this content

I morges ble det kjent at svenske JCE Group, kjøper om lag 25 prosent av aksjene i børsnoterte Captura ASA. Captura er Nordens ledende leverandør av forretningskritiske mobile løsninger til bedriftsmarkedet. Selskapet, som ble børsnotert for under ett år siden, har vokst sterkt det siste året.

- Vi har fulgt Captura i ett års tid - siden børsnoteringen i fjor - og vi mener selskapet er spennende. Nå vil vi være med på å utvikle selskapet ytterligere i tiden fremover, sier Per Edlund, administrerende direktør i Consafe IT, som eies av JCE Group.

JCE Group ble etablert i 1971 og er utviklet med basis innenfor olje- og gassvirksomhet. De senere årene er investeringsaktivitetene blitt mer differensiert og omfatter i dag blant et betydelig engasjement innenfor IT og teknologi. JCE Groups investeringer på dette området er samlet i Consafe IT. Bak JCE Group står Christer Ericsson, som blant annet tidligere er kjent som eier av Consafe Offshore som var notert ved Oslo Børs, før selskapet ble solgt til børsnoterte Prosafe i fjor sommer.

- Det er interessant og gledelig at en stor industriell aktør med dette verdsetter Captura og den jobben som er nedlagt i selskapets etableringsår. Selskapet er i sterk vekst og det skal bli spennende å se hvordan dette kan bidra positivt fremover, sier Jan Hansen, konsernsjef i Captura.

Det er blant annet styreleder Erik Pinnås og styremedlem Leif Flemming Bakke som har solgt sine aksjer i selskapet til JCE Group.

- Captura vokser i raskt tempo. Det siste året er omsetningen økt med 24 prosent, samtidig som resultatveksten er sterk. EBITDA-marginen økte med 45 prosent i fjor sammenlignet med året før. Vi er godt fornøyd med denne situasjonen og det blir spennende å se hvordan den nye eiermessige situasjonen kan påvirke dette positivt, uttaler Jan Hansen, konsernsjef i Captura.

For ytterligere kommentarer, vennligst kontakt:

Jan Hansen
Konsernsjef, Captura ASA