• ContextVision AB/

ContextVision - Q2 - kommersiell lansering av første AI-baserte produkt, Altumira ™, positiv utvikling innen digital patologi og salgsrekord

STOCKHOLM - 15. august 2019 - ContextVision, et medisinsk teknologiprogramvarefirma som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens, fortsatte å utvikle sin kunstige intelligensportefølje i andre kvartal. Selskapets AI-baserte produkt for røntgen, Altumira ™, er nå kommersielt tilgjengelig og INIFY Prostata for digital patologi, vil snart gå over til betatesting hos flere laboratorier. Salget endte på 23,1 MSEK, som er 5,5 prosent høyere enn på samme tid i fjor og tidenes beste andre kvartal. Driftsresultatet endte på 5,4 MSEK, hovedsakelig som følge av høyere kapitalisering innen produktutvikling, men også understøttet av sterkt salg.

«ContextVision gjør store fremskritt innen kunstig intelligens for medisinsk bildebehandling. Som et resultat ser selskapet både rekordsalg samt at vi baner nye veier innen digital patologi,» sier Fredrik Palm, administrerende direktør i ContextVision.

Produktoppdateringer
Altumira ™, ContextVisions første AI-baserte produkt, innen medisinsk bildeforbedring for statisk og dynamisk røntgenbilder, ble lansert for salg i perioden.

«Vi har allerede signert en kontrakt, og vi har en rekke potensielle kunder på blokka som vi forventer at skal materialisere seg i salg i løpet av 2019», sier Palm.

Digital patologi
Utviklingen av ContextVisions’ digitale patologiprodukt, INIFY Prostate ™, fortsetter i positiv retning, basert på solid forskning.

«Vi planlegger å signere avtaler, installere og starte betatesting i løpet av tredje kvartal for INIFY Prostate 1.0. Dett er selskapets første digitale patologiprodukt, som vil støtte patologer i deres daglige arbeid med prostatabiopsier,» sier Palm.

Selskapet har en avtale med et av de større biobankene i verden. I andre kvartal gjorde selskapet ytterligere fremgang med dette partnerskapet, og har nå definert et pilotprosjekt innen prostatakreft.

Selskapet ønsket også Dr. Marilyn Bui fra Moffit Cancer Center i Tampa, Florida, USA, velkommen til ContextVision’ Advisory Board. Dr. Bui er president i «Digital Pathology Association» (DPA) og jobber som sarkom-patolog og forsker.

«Vi fortsetter å gjøre fremskritt i tråd med strategien vår. I andre kvartal planla vi de kommende betatestene, som er en sentral del i produktutviklingen av vårt første digitale patologiprodukt. Vi definerte også det første prosjektet innen vårt samarbeid med biobanken og sist, men ikke minst, ønsket vi Dr. Bui velkommen til vårt Advisory Board,» sier Palm.

Salg andre kvartal
Salget fortsatte å vokse i andre kvartal til 23,1 MSEK. Salget i Asia økte med ni prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Selskapet fortsetter å vokse i Kina og Japan, delvis som følge av økt lagerbygging hos noen kunder, samt generelt bra salg. I tillegg fikk selskapet som forventet en salgsøkning i USA, etter et svakt første kvartal. Salget ble også støttet av gunstige valutakurser.

«I andre kvartal så vi sterk vekst innen flere områder, og selskapet er nå i posisjon til å fortsette å lede det globale markedet innen bildebehandling,» sier Palm.

ContextVision er et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. ContextVision er den globale markedslederen innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling.

Som bransjepioner i mer enn 30 år investerer ContextVision betydelig i FoU, for å utvikle nye applikasjoner, innen de nyeste kunstig intelligens-teknologiene med ekspansjon til det voksende digitale patologimarkedet. Lanseringen av det første produktet, som støtter diagnostisering av prostatakreft, er planlagt i nær fremtid. Selskapet er basert i Sverige, med lokal representasjon i USA, Russland, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker COV.

For ytterligere informasjon, kontakt Fredrik Palm. Mobil: +46 76 870 25 43, E- post: fredrik.palm@contextvision.se. Besøk gjerne også: www.contextvision.com.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.