ContextVision - Sterkt salg og fortsatt fokus på lansering av KI-basert digital patologi

Stockholm - 25. april 2019 - ContextVision, et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens (KI), hadde et sterkt salg i første kvartal på 21,1 MSEK. Dette er 9 prosent høyere enn første kvartal i fjor. Selskapet fikk positive tilbakemeldinger fra brukertester innen digital patologi og fortsetter med fullstyrke produktutviklingen innen dette hurtigvoksende markedet.

Sikring av langsiktig virksomhet
To nye treårskontrakter ble signert med to av ContextVisions større kunder i Asia og USA. Samlet rapporterte selskapet i første kvartal et sterkt salg i Asia, mens det europeiske markedet forble flatt i forhold til samme kvartal i 2018. I USA falt salget noe, sammenlignet med samme periode i fjor, som følge av en utsatt ordre.

- Etter vårt beste år noensinne i fjor, fortsetter salget å vokse inn i første kvartal i år. Veksten i kvartalet kommer fra vår virksomhet i Asia, sier Palm.

- Denne stabile globale veksten er skapt av et vellykket langsiktig fokus innen vår medisinske bildebehandling, fortsetter Palm.

Driftsresultatet endte på 4,3 MSEK, med en negativ kontantstrøm på -0,7 MSEK.

Digital patologi
Selskapet fortsetter sitt fokus på å utvikle KI-baserte beslutningsstøtteverktøy for kreftdiagnoser. Først ute er INIFY prostata for diagnostisering av prostatakreft. I løpet av første kvartal har selskapet utført brukertester ved tre ekstra patologisentere.

- Tilbakemeldingen har vært positiv, og vi forventer BETA-installasjonene skal finne sted til sommeren. Det vil være vår inngang til dette hurtigvoksende markedet, hvor vi skal utvide og tilby en portefølje med beslutningsstøtte-verktøy, sier Palm.

Signert biobankavtale gir langsiktig potensial
ContextVision har i løpet av det siste kvartalet inngått en avtale med en av verdens største biobanker, som gir selskapet tilgang til en rekke strukturerte data, bilder og tilhørende kliniske data. Denne åpner dermed opp for flere nye forskningsprosjekter innen kreftdiagnostikk.

- Avtalen med biobanken er svært viktig for oss, og støtter opp om vår langsiktige strategi innen kreftdiagnostikk. Omfattende mengder med data er avgjørende for å kunne utvikle KI-baserte produkter og verktøy, og er en viktig forutsetning for vårt videre arbeid, sier Palm.

For ytterligere informasjon, kontakt Fredrik Palm. Mobil: +46 76 870 25 43, E- post: fredrik.palm@contextvision.se

ContextVision er et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. ContextVision er den globale markedslederen innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling.

Som bransjepioner i mer enn 30 år investerer ContextVision betydelig i FoU, for å utvikle nye applikasjoner, innen de nyeste kunstig intelligens-teknologiene med ekspansjon til det voksende digitale patologimarkedet. Lanseringen av det første produktet, som støtter diagnostisering av prostatakreft, er planlagt i nær fremtid. Selskapet er basert i Sverige, med lokal representasjon i USA, Russland, Japan, Kina og Korea.

ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker COV. For ytterligere informasjon besøk gjerne www.contextvision.com

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.