ContextVision: Betydelig gjennombrudd i Q1

STOCKHOLM, Sverige - april 27, 2017 -  ContextVision, verdensledende leverandør av medisinsk bildeanalyseverktøy, oppnådde en viktig milepæl innen digital patologi, er nå rustet til å starte utviklingen av nye produkter.

Salget i første kvartal endte på 17,3 MSEK, som er 6,3% lavere enn første kvartal på samme tid i fjor.

"Dette er i tråd med våre forventninger, etter et veldig sterkt fjerdekvartal i fjor. Vi er veldig heldige som har en stabil kjernevirksomhet, med sterk kontantstrøm, som gjør det mulig å støtte nye, aggressive programmer for produktutvikling", sier ContextVisions administrerende direktør, Anita Tollstadius.

Sikret betydelige prøvemengder
I mars signerte ContextVision en avtale med ALAB plus, en av Polens største tilbydere av patologiske tjenester. Denne sikrer eksklusiv og direkte tilgang til en mengde prøver innen klinisk patologi. Dette betyr at ContextVision har fått tilgang til en betydelig mengde data, noe som er et stort steg fremover når det kommer til utviklingen av deep learning-algoritmer.

"Nå er vi klare til å starte fasen med produktutvikling, med målsetting om å ha utviklet et kommersielt produkt innen prostatakreft som kan lanseres i markedet innen utgangen av neste år", sier Tollstadius.

Godkjent patent
I mars fikk ContextVision godkjent en patentsøknad i USA innenfor ny teknologi når det kommer til visualisering av skjelettet, ved bruk av bilder i 3D ultralyd.
Teknologien gjør det mulig for klinikere å få et mer korrekt bilde av skjelettet hos fostre i løpet av svangerskapet, og den hjelper klinikerne med å undersøke fostre for spontane frakturer og misdannelser i skjelettet.

"Dette er en unik egenskap kalt SkeletalView, som er integrert med ContextVisions 3D-gjenngivelsesprodukt REALICE, som er kommersielt tilgjengelig", sier Tollstadius.

Økt FoU
I første kvartal har ContextVision økt investeringene i forskning og utvikling, og lagt grunnen for å starte på fasen med produktuvikling.

"Takket være vår solide kontantbeholdning og sterke kontantstrøm har vi hatt mulighet til å øke FoU-investeringene. Som en konsekvens av dette var driftsresultatet i kvartalet - 3,4 MSEK, men vi er veldig sikre på at disse investeringene ikke bare er nødvendige, men at de raskt vil vise seg å skape store aksjonærverdier", sier Tollstadius.

For ytterligere informasjon, kontakt ContextVisions administrerende direktør Anita Tollstadius. Mobil: +46 70 337 30 26, E-post: Anita.Tollstadius@contextvision.se

ContextVision er et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og bildebehandling. Selskapets «cutting-edge-teknologi» hjelper leger bedre å tolke medisinske bilder, og er et viktig redskap for bedre diagnostikk og behandling. Som en industripioner i mer enn 30 år, har ContextVision besluttet å ta en ledende posisjon innen deep learning, den nyeste kunstig intelligens-teknologien. ContextVision investerer for tiden tungt i feltet for å utvide sin produktportefølje. Den nåværende produktportefølje inkluderer det fremste i verden innen bildeforbedringsprogramvare for 2D / 3D / 4D ultralyd, MR, røntgen og mammografi, og som brukes av ledende utstyrsprodusenter over hele verden. ContextVision er basert i Sverige og notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, vennligst besøk www.contextvision.com.