ContextVision: Solid salg og store FoU-fremskritt i Q4 2017

STOCKHOLM - 22. februar 2018 - ContextVision, et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens, kan vise til en bærekraftig virksomhet og utvikling i det ambisiøse AI-basert forsknings- og utviklingsprogram. Selskapet har en sterk markedsposisjon der salget i 4. kvartal 2017 endte på 22,5 MSEK, mot 24,9 MSEK året før.

Differansen skyldes av en ekstraordinær ordre av feltoppgraderinger innen MR i 2016. ContextVisions salg gjorde opp for størstedelen av denne forskjellen på helårsbasis, da salget endte på 80,5 MSEK mot 81,9 MSEK i fjor, som var det beste salgsåret i selskapets historie.

Selskapets 3D ultralydsprodukt, som er unikt i markedet, opplevde etterspørselsvekst i fjerde kvartal. I løpet av de tre siste årene har salget av dette produktet økt med 67 prosent og det totale salget av bildeforbedringsprogramvare for ultralyd har økt med 32 prosent i samme periode. For året under ett kom var salget av ultralydprodukter på 61,6 MSEK, hvorav 13,2 MSEK stammer fra 3D-produktet.

Samtidig har ContextVision satset ytterligere på forskning og utvikling. Forskningskostnadene nådde betydelige 6,0 MSEK i 4. kvartal. De samlede investeringene i 2017 var på 20,9 MSEK, inkludert for et tilskudd på 1,3 MSEK fra Eurostars.

"Gjennom vår AI-forskning, raffinering, generering av ytterligere data og å sette opp all nødvendig praksis, har disse investeringene vært svært fruktbare. Vi er nå sterkt posisjonert til å gå inn i neste fase av produktutvikling", sier administrerende direktør Anita Tollstadius.

Nye Produkter

I kvartalet lanserte ContextVision en ny produktgruppe for ultralyd og en oppgradering av det nyeste produktet for røntgen. Den nye gruppen av produkter for ultralyd, VolarView (TM), utfyller behovene til det raskt voksende segmentet med håndholdte enheter.

"Vi er godt rustet til å møte kravene fra både nye og gamle aktører som går inn i dette markedssegmentet," sier Tollstadius.

Oppgraderingen av røntgenproduktet ble designet for å imøtekomme de spesifikke kravene til ortopediske bilder og fasiliterer svake eksponeringer med den høyeste bildekvaliteten.

Søkeverktøy milepæl

ContextVision og dets forskningspartner HES-SO, Information Systems Institute University of Applied Sciences Western Switzerland, Sierre, presenterte de første resultatene fra forskning på et innholdsbasert søkeverktøy for patologi. Søkeverktøyet er et av produktene som genereres fra samarbeidsprosjektet SL-DESUTO, som ble initiert i 2015 og er sponset av Eurostars.

"Å nå denne milepælen er et stort steg for ContextVision og den gjør oss sikre om at vi er på god vei mot å utvikle av et unikt verktøy med stor verdi for patologer. Utformingen av dette nye verktøyet hjelper patologer til å bla gjennom, søke og hente bilder fra store databaser med digitale bilder, slik at de raskt kan identifisere lignende tilfeller, og legge til rette for og forkorte diagnostiseringsprosessen", sier Tollstadius.

Nytt AI-patent

ContextVision mottok enda en amerikansk patent-godkjenning, for en ny dyp læringsteknologi. Patentet dekker en ny generell metode for overvåket dyp læring for automatisert optimalisering av bildekvalitet.

"Dette er et bredt patent som utgjør et solid grunnlag for fremtidige produkter innen optimalisering av bildekvalitet, og dette viser at vi allerede har oppnådd mye i vårt arbeid innen kunstig intelligens," sier Tollstadius.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt ContextVisions administrerende direktør Anita Tollstadius på Mob: +46 70 337 30 26 eller besøk www.contextvision.com.

ContextVision er et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. ContextVision er den globale markedslederen innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling.

Som bransjepioner i mer enn 30 år investerer ContextVision betydelig i FoU, for å utvikle nye applikasjoner, av de nyeste kunstig intelligens-teknologiene, og satsing på det voksende digitale patologimarkedet. Lansering av det første produkt, som støtter diagnostisering av prostatakreft, er planlagt i nær fremtid.

Selskapet er basert i Sverige, med lokal representasjon i USA, Russland, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker COV. For ytterligere informasjon besøk gjerne www.contextvision.com