ContextVision AB : ContextVision gjør kvantesprang innen forskning og utvikling

Styret i ContextVision AB, en av verdens fremste utviklere av programvare for medisinsk bildediagnostikk, har besluttet å investere aggressivt i strategisk utvikling av ny teknologi. Dette innebærer et kvantesprang i selskapets FOU-virksomhet og i forhold til bredden av fremtidig forretningsvirksomhet.

Strategien vil gjøre ContextVisions teknologiplattform bredere og dermed styrke selskapets posisjon innen dets nåværende virksomhet, analyse og forbedring av medisinske bilder. Den vil også ta ContextVision inn i helt nye markeder. ContextVision er verdensledende innen sine nisjer i dag, og betjener et marked på om lag SEK 180 millioner. Den nye strategien tar sikte på å posisjonere selskapet i markeder som samlet representerer en verdi på SEK 1.500 millioner innen 2018.

- ContextVision er godt forberedt når vi nå legger ut på en ny og spennende reise for selskapet. Etter mer enn tre tiår i denne industrien, er vi i dag anerkjent som teknologilederen og vi betjener en rekke av de største utstyrsprodusentene i verden med vår programvare. Vi har nylig styrket vår FOU-kapasitet, både internt og gjennom partnerskap med akademiske miljøer. Og ikke minst har vi en sterk finansiell stilling som gjør det mulig for oss å ta ContextVision til et nytt nivå, sier adm. direktør Anita Tollstadius.

Den nye FOU-strategien tar sikte på å utvikle teknologi mer i bredden, slik at nye produkter kan leveres til det eksisterende markedet for bildeforbedring, samtidig som selskapets tilbud innen ultralyd blir større. Bruken av ultralyd øker sterkt over hele verden, og ContextVision tar sikte på å levere programvare som muliggjør enda sikrere diagnoser og bedre behandling. I tillegg vil ContextVision utvikle teknologi for et helt nytt og raskt voksende marked: Digital patologi.

På grunnlag av pilotstudier som er gjennomført de siste månedene, vil ContextVision utvide sin teknologiplattform ved å ta i bruk ny teknologi, som såkalt deep learning-teknologi. Deep learning er en variant av maskinell læring, og brukes i økende grad til automatiske systemer for gjenkjenning av datamønstre eller egenskaper, f. eks. gjenkjenning av ansikter. Deep learning-teknologien er ikke tatt i bruk innen medisinsk bildediagnostikk, og ContextVisions ambisjon er å ta ledelsen når teknologien også får anvendelser innen dette området.

ContextVision forventer at de første produktene som utvikles gjennom den styrkede FOU-satsingen vil være på markedet i 2018.

For nærmere informasjon, kontakt adm. direktør Anita Tollstadius i ContextVision, telefon +46 70 337 3026.

ContextVision holder en presentasjon hos Norne Securities I Oslo, tirsdag 16. juni kl 11:30. Presentasjonen er åpen for alle. Vennligst registrer deltakelse ved å sende en e-post til
ann-charlotte.linderoth@contextvision.com

Om ultralydmarkedet
Markedet for ultralydprodukter er i rask utvikling, med stadig nye applikasjoner. Nye brukergrupper står overfor den utfordringen det er å tolke ultralydbildene på en egnet måte. Bruken av ultralyd er på vei inn i mindre klinikker (Point of Care Ultrasound - POCUS). I fremtiden forventes denne utviklingen å fortsette til nye områder, som akuttmedisin og hjemmesykepleie. Dette betyr at utstyret også vil bli brukt av personell med lite klinisk utdannelse. Dermed stilles utstyret og programvaren overfor nye utfordringer.

Om digital patologi
Histopatologi er en medisinsk disiplin som handler om å vurdere unormale tilstander i vevsprøver. For eksempel tas biopsi for å diagnostisere kreft eller kartlegge hvor langt kreftsykdommen har kommet. Digital patologi er et nytt og hurtig voksende marked. I stedet for å undersøke vevsprøver under mikroskop, kan patologen ved hjelp av digitaliserte bilder undersøke prøven fra hvilken som helst datamaskin. Knappheten på patologisk ekspertise er en viktig driver i dette markedet, ettersom patologibildene kan formidles raskt over internett til spesialisten.

ContextVisions teknologi gir forbedrede medisinske bilder, noes om er avgjørende for at legene kan stille presise diagnose og starte riktig behandling av pasientene. ContextVision er den ledende aktøren innen programvare for analyse og forbedring av medisinske bilder, med mer enn 150.000 installasjoner over hele verden gjennom selskapets OEM-kunder. Selskapet begynte som en pionér på feltet for mer enn 30 år siden, og utvikler i dag neste generasjon programvare for 2D/3D/4D utltralyd, MRI, røntgen, mammografi og CT. ContextVision har sin virksomhet i Sverige og er notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, se www.contextvision.com.