ContextVision AB presenterer resultatene for 1. kvartal 2016

21 April, 2016

ContextVision: Veldig oppløftende FoU-utvikling

ContextVision er nå på vei til å bli en spesialist innen det nyeste innen kunstig intelligens, deep learning. Resultatene så langt er veldig oppløftende, drevet frem av selskapets FoU-eksperter.

- Å satse på kunstig intelligens er noe av det viktigste som har skjedd i ContextVisions historie. Ved å bruke deep learning-teknologi i alle våre pågående prosjekter, har vi både utvidet vår virksomhet og skapt et nytt stort potensial for selskapet. Fremtiden ser virkelig bra ut, sier administrerende direktør Anita Tollstadius.

Markedet for produkter knyttet til kunstig intelligens er anslått til 11,1 milliarder dollar per år innen 2024.

- Den teknologiske evolusjonen knyttet til deep learning beveger seg ekstremt hurtig, og innen nisjen digital patolog, som er første område det satses på, er ContextVision i førersetet, sier Tollstadius.

ContextVision har ansatt 22 høykompetente dataeksperter fra ulike deler av verden. Sammen utgjør de et svært dynamisk, kreativt og motivert lag.

- Dette gjør at vi kan utvikle selskapet til å bli en spesialist innen deep learning. Dette gir oss store muligheter, sier Tolllstadius.

Deep learning er en banebrytende teknologi, og det siste innen kunstig intelligens, som gjør datamaskiner smarte og selvlærende. ContextVisions første egenutviklede algoritmer har allerede vist meget positive resultater i selskapets avanserte datamodeller.

Internasjonalt vekker deep learning oppsikt, og en ny milepæl ble nådd da en,  som hadde vunnet verdensmesterskap i det gamle kinesiske brettspillet GO hele 18 ganger, tapte mot en datamaskin. Frem til nå har det vært ansett som helt umulig for datamaskiner å vinne i GO, grunnet et ekstremt høyt antall potensielle stillinger.

- Dette er et godt eksempel på den ekstreme utviklingen man nå ser innen deep learning. Et bredt spekter av potensielle produkter fortsetter å skape store kommersielle muligheter. Store internasjonale aktører som Google, IBM, Microsoft og Apple investerer tungt, for å utvikle produkter basert på kunstig intelligens, sier Tollstadius.

Investeringene ContextVision så langt har gjort, og som er knyttet til ny teknologi og nye produktideer, er tuftet på selskapets lønnsomme kjernevirksomhet, medisinsk bildeforbedringsteknologi. Selskapets omsetning i første kvartal i år var like sterk som i første kvartal i fjor med en driftsmargin på 25% innen kjernevirksomheten.

ContextVisions salg i Q1 endte på 18,4 MSEK, likt med Q1 2015. Driftsresultatet i Q1 ble 1,4 MSEK (1,9 MSEK) og driftsmarginen i Q1 endte på 7,7% (10,5%).

Om Contextvision
Contextvision er et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og bildebehandling. Selskapets «cutting-edge-teknologi» hjelper leger bedre å tolke medisinske bilder, og er et viktig redskap for bedre diagnostikk og behandling. Som en industripioner i mer enn 30 år, har ContextVision besluttet å ta en ledende posisjon innen deep learning, den nyeste kunstig intelligens-teknologien.
Contextvision investerer for tiden tungt i feltet for å utvide sin produktportefølje. Den nåværende produktportefølje inkluderer det fremste i verden innen bildeforbedringsprogramvare for 2D / 3D / 4D ultralyd, MR, røntgen og mammografi, og som brukes av ledende utstyrsprodusenter over hele verden. ContextVision er basert i Sverige og notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, vennligst besøk www.contextvision.com.

Kort om deep learning
Deep learning er det raskest voksende området innen maskinlæring. Deep learning etterligner den menneskelige hjerne for å skape en selvlærende datamaskin. Teknologien anvender nevrale nettverk i mange lag og store datasett for å lære datamaskinen hvordan den skal oppfatte gjenkjennbare mønstre. Deep learning benyttes innen forskning og industri til å løse utfordringer med store mengder data, for eksempel gjenkjenning av stemmer eller ansiktstrekk.

For ytterligere informasjon, kontakt ContextVisions adm. direktør Anita Tollstadius
telefon +46 70 337 3026, e-post Anita.Tollstadius@contextvision.se