ContextVision AB presenterer resultatene for 3. kvartal 2015

22. oktober 2015

Sterkt tredje kvartal for ContextVision

ContextVision oppnådde et av sine beste kvartalsresultater i tredje kvartal, til tross for økte forsknings- og utviklingskostnader. ContextVisions kontantbeholdning er større enn noen gang tidligere, og setter selskapet i stand til å gjennomføre sin ambisiøse FOU-strategi.

Salget i tredje kvartal økte med mer enn 15 prosent fra i fjor og endte på SEK 17,0 millioner. Den positive salgsutviklingen fra de to foregående kvartalene fortsatte også i tredje kvartal. Salget for de første ni månedene av 2015 var SEK 53,5 million, opp fra SEK 48,2 millioner i samme periode i fjor.

Driftsresultatet for tredje kvartal var SEK 2,9 millioner, sammenlignet med SEK 1,5 millioner i fjor. Årets resultat for tredje kvartal utgjør en driftsmargin på 17 prosent. Driftsresultatet for de første ni månedene av 2015 var SEK 5,8 millioner kroner, mot SEK 5,9 millioner i fjor.

Resultat etter skatt for tredje kvartal endte på SEK 2,4 millioner kroner, sammenlignet med SEK 1,0 millioner kroner i fjor. Nettoresultatet for de første ni månedene av 2015 var SEK 4,7 millioner kroner, som er på nivå med fjoråret.

- Det er svært tilfredsstillende å registrere at lønnsomheten holder seg sterk til tross for økte FOU-kostnader. I tillegg begynte vårt FOU-arbeid for å skape en bredere teknologiplattform og gå inn i nye markedssegmenter å skyte fart allerede i tredje kvartal, sier adm. direktør Anita Tollstadius. ContextVision har siden juni fulgt en mer aggressiv FOU-strategi med sikte på å lansere ny og banebrytende programvare for eksisterende og nye markeder.

Asia var det viktigste vekstområdet for ContextVision i tredje kvartal, etter at selskapet har sikret seg flere nye kunder i denne regionen. Ultralyd er det raskest voksende segmentet innen medisinsk bildediagnostikk, og dette segmentet representerer mer enn 70 prosent av ContextVisions omsetning.

ContaxtVisions solide kontantbeholdning, SEK 35,7 millioner ved utgangen av tredje kvartal, setter selskapet i stand til å videreføre sin FOU-aktivitet i høyt tempo, og over tid vesentlig endre selskapets teknologiplattform, markedsområde og vekstpotensial.

Parallelt med at ContextVisions FOU intensiveres, vil selskapet fortsatt ha fokus på en stabil salgsutvikling og god lønnsomhet i sin eksisterende virksomhet.

ContextVisions innovative teknologi hjelper leger til presis tolkning av medisinske bilder, noe som er avgjørende for nøyaktige diagnoser og riktig behandling. Selskapet har vært en pioner på sitt felt i mer enn 30 år og dets programvare for analyse og bildeforbedring innen 2D/3D/4D ultralyd, MRI, røntgen og mammografi benyttes av ledende utstyrsleverandører over hele verden. ContextVision fortsetter å investere i omfattende FOU med sikte på å utvide sin teknologiplattform. ContextVision er hjemmehørende i Sverige og er notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, besøk nettsiden www.contextvision.com.

For nærmere informasjon, kontakt ContextVisions adm. direktør, Anita Tollstadius, telefon +46 70 337 3026.