ContextVision demonstrerer prototyp på ny ultralydteknologi

7 December, 2015

ContextVision AB har utviklet en prototyp basert på en ny og banebrytende teknologi. Teknologien gjør det mulig å automatisk optimalisere ultralydbilder for hver enkelt pasient. Konseptet ble demonstrert for noen få, utvalgte kunder på den viktigste møteplassen innen medisinsk bildediagnostikk, den årlige konferansen til Radiological Society of North America (RSNA).

- Den nye teknologien representerer et stort skritt mot automatisering av ultralyd, ettersom vi bruker et helt nytt konsept for optimalisering av bildene av den enkelte pasient. Prototypen bekrefter dessuten at ContextVision har kommet langt i å inkludere kunstig intelligens i medisinsk bildebehandling, sier adm. direktør Anita Tollstadius.

ContextVision er bransjeleder innen avansert programvare for forbedring og analyse av medisinske bilder. Bruken av ultralyd i diagnostikk og som støtte i behandling er i vekst. Et økende antall pasienter representerer utfordringer i form av fedme, høy muskelmasse eller aldersrelaterte sykdommer. Det kan være både vanskelig og tidkrevende å sikre presise ultralydbilder av disse pasientgruppene. Automatisk tilpasning av bildekvaliteten vil bedre den diagnostiske presisjonen og spare tid.

ContextVisions nye prototyp VEPiO (Virtual Expert Patient Specific Image Optimization) er basert på selskapets nylig utviklede Virtual Expert plattform, som er opplært til å simulere oppfatningen til en spesialist med høy grad av presisjon. Gjennom å anvende kunstig intelligens, inkludert deep learning-teknologi, er den nye prototypen i stand til automatisk å optimalisere ultralydbildet for hver enkelt pasient, selv under de mest kompliserte pasientskanninger. Resultatet er kortere skanningstid, høyere presisjon i diagnosene og mindre ubehag for pasienten. ContextVision søkte om patent for den nye teknologien i fjor.

ContextVisions innovative teknologi hjelper leger til presis tolkning av medisinske bilder, noe som er avgjørende for nøyaktige diagnoser og riktig behandling. Selskapet har vært en pioner på sitt felt i mer enn 30 år og dets programvare for analyse og bildeforbedring innen 2D/3D/4D ultralyd, MRI, røntgen og mammografi benyttes av ledende utstyrsleverandører over hele verden. ContextVision fortsetter å investere i omfattende FOU med sikte på å utvide sin teknologiplattform. ContextVision er hjemmehørende i Sverige og er notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, besøk nettsiden www.contextvision.com.

Om deep learning
Deep learning er det raskest voksende området innen maskinlæring. Deep learning etterligner den menneskelige hjerne for å skape en selvlærende datamaskin. Teknologien anvender nevrale nettverk i mange lag og store datasett for å lære datamaskinen hvordan den skal oppfatte gjenkjennbare mønstre. Deep learning benyttes innen forskning og industri til å løse utfordringer med store mengder data, for eksempel gjenkjenning av stemmer eller ansiktstrekk.

For nærmere informasjon, kontakt ContextVisions adm. direktør, Anita Tollstadius, telefon +46 70 337 3026.