ContextVision fikk topp tre plassering i prestisjekonkurranse ved bruke av deep learning innen digital patologi

STOCKHOLM - 18. oktober 2016 - ContextVision, et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens, fikk en topptre plassering innen automatisert bildeanalyse i konkurransen «Tumor Proliferation Assessment (TUPAC) 2016» med selskapets sveitsiske SLDESUTO-partner, HES-SO. Konkurransen var hard, inkludert høyt anerkjente akademiske institusjoner og forskningsmiljø fra selskaper som IBM og Microsoft. Deltakerne fikk et datasett med hele lysbilder og fikk i oppgave å estimere hastigheten på kreftspredning, ved å bruke maskinlæringsalgoritmer (Machine Learning Algorithems).

- Vi oppnådde gode resultater ved å bruke deep learning, som akkurat nå er den heteste teknologien innenfor kunstig intelligens, sier administrerende direktør Anita Tollstadius i ContextVision.

- Mens mange bedrifter nå er i ferd med å tillære seg teknologien, har ContextVision  i lengre tid investert i å bygge opp kunnskap om deep learning, for å være i forkant. Dette resultatet beviser vår kompetanse og viser at vi er i rute for å utvikle vår egen plattform innen digital patologi, sier Tollstadius.

Spredingshastighet for kreft (svulst vekst), er en viktig biomarkør for å prognostisere brystkreftpasienter. Brystkreftpasienter med høy kreft spredning hastighet, har dårligere resultater i forhold til pasienter med lav kreft spredning hastighet. Således vil vurderingen av denne biomarkøren påvirke behandlingsplanen av pasienten.

- Deltakelsen i denne konkurransen innen bilder for digitalisert patologi for brystkreft, betyr en utvidelse av omfangsområde for SLDESUTO-prosjektet innenfor digitalisert patologi, sier Tollstadius.

Konkurransen ble arrangert under «the 19th International Conference on Medical Image Computing & Computer Assisted Intervention (MICCAI)», på Intercontinental Athenaeum Hotel i Athen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt ContextVisions administrerende direktør, Anita Tollstadius, på tlf: +46 70 337 30 26

Om SLDESUTO-prosjektet
SLDESUTO-prosjektet mottar støtte fra Eurostars - 2 Joint Program - co-finansiert av EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom ContextVision AB i Linköping, Sverige og eHelse enheten til HES-SO, «University of Applied Sciences Western Switzerland» i Sierre, Sveits. Topp avanserte Machine Learnings algoritmer, inkludert deep learning, vil bli brukt til å trene programvaren til automatisk å gjenkjenne, identifisere og klassifisere unormale mønstre i digitale bilder, knyttet opp mot en rekke sykdommer. Hensikten med prosjektet er å bruke unik teknologi og kunnskap, for å utvikle en «Decision Support Toolbox» (DST), som vil støtte patologene i deres utfordrende oppgave med å diagnostisere og vurdere prognoser av ulike typer kreft.

ContextVision er et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og bildebehandling. Selskapets «cutting-edge-teknologi» hjelper leger bedre å tolke medisinske bilder, og er et viktig redskap for bedre diagnostikk og behandling. Som en industripioner i mer enn 30 år, har ContextVision besluttet å ta en ledende posisjon innen deep learning, den nyeste kunstig intelligens-teknologien. ContextVision investerer for tiden tungt i feltet for å utvide sin produktportefølje. Den nåværende produktportefølje inkluderer det fremste i verden innen bildeforbedringsprogramvare for 2D/3D/4D ultralyd, MR, røntgen og mammografi, og som brukes av ledende utstyrsprodusenter over hele verden. ContextVision er basert i Sverige og notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, vennligst besøk www.contextvision.com.