ContextVision installerer prototype for prostatakreft

STOCKHOLM - 20. juni 2018 - ContextVision, et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens, har fullført en første på stedet installation av prototypen av INIFY (TM) Prostate, et sofistikert AI-basert beslutningsstøtteverktøy med potensialet for å øke hastigheten på prostatakreftdiagnose basert på skannede, H&E-fargede biopsiprøver. Prototypen ble installert på patologiavdelingen til Ospedale Cannizzaro i Catania, Italia, ved å fullintegreres i instituttets informasjonssystem (LIS).

"Vi har i dag en heldigital arbeidsprosess i laboratoriet, og vi er veldig fornøyde med også å kunne legge til bildeanalyseprogramvare, som vil forbedre arbeidsprosessen ytterligere. Vi gleder oss til å samarbeide med ContextVision på dette prosjektet", sier Dr. Filippo Fraggetta, sjefspatolog ved patologiskavdeling ved Cannizzaro sykehuset.

ContextVisions prototype for bildeanalyse inkluderer også seer- og annoteringsverktøy. Laboratoriet i Catania vil fungere som et testsenter for å gi tilbakemelding til prosjektet og sikre en jevn integrering av produktet i den kliniske arbeidsprosessen.

"Vi er veldig fornøyde med å kunne samarbeide med Dr. Fraggetta og hans team. Takket være en nær dialog med en slik avansert fulldigital patologiklinikk, med et så høyt kvalifisert og erfarent personell, vil vi kunne spesifisere produktkravene ytterligere. Utførelsen av produktet er ikke bare avhengig av algoritmenes kvalitet, men også av produktets ytelse som helhet", sier administrerende direktør Anita Tollstadius i ContextVision.

Prototypen ble pre-lansert nylig på den europeiske kongressen for digitalpatologi (ECPD) i Helsingfors, og algoritmenes utvikling vil fortsette i løpet av året, med det formålet å frigjøre det første CE-merket produkt innen årets slutt.

"Vi har bevist evnen til å utvikle svært spesifikke algoritmer gjennom våre svært gode resultater i den anerkjente konkurransen «The Camelyon Challenge». Vi vil fortsette å utvikle algoritmer for prostatakreft, samtidig som vi finjusterer arbeidsstasjonene gjennom en iterativ prosess, med tilbakemeldinger fra Dr. Fraggetta og hans team", sier Tollstadius.

For ytterligere informasjon, kontakt ContextVisions administrerende direktør Anita Tollstadius. Mobil: +46 70 337 30 26, eller besøk www.contextvision.com

ContextVision er et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. ContextVision er den globale markedslederen innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling. Som bransjepioner i mer enn 30 år investerer ContextVision betydelig i FoU, for å utvikle nye applikasjoner, av de nyeste kunstig intelligens-teknologiene, og satsing på det voksende digitale patologimarkedet. Lansering av det første produkt, som støtter diagnostisering av prostatakreft, er planlagt i nær fremtid. Selskapet er basert i Sverige, med lokal representasjon i USA, Russland, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker COV. For ytterligere informasjon besøk gjerne www.contextvision.com

Om Ospedale Cannizzaro, Catania
Sykehuset i Catania er et lokalt referansebyrå for akutthjelp og huser høyt spesialiserte anlegg, utstyrt med avanserte og innovative diagnostiske og terapeutiske teknologier. Sykehusets oppgave er å håndtere svært komplekse sykedommer, gjennom en tverrfaglig tilnærming. Posisjonen selskapet har opparbeidet seg, både regionalt og nasjonalt, skyldes mange år med høyklinisk-vitenskapelige arbeid fra anerkjente fagfolk og deres evne til å sikre en teknologisk utvikling som er i samsvar med den høye spesialiseringen av intervensjonssektoren og gjennomføringen av løsningsstyring som fremmer forbedring av ytelsesnivå og effektivitet. Sykehuset har totalt 564 senger, fordelt på 502 heldagspasienter og 62 dagpasienter, som betjener befolkningen i Øst-Sicilia, tilsvarende 2,6 millioner innbyggere.