ContextVision prelanserer kommende digitalt patologiprodukt - ved ECDP 2018 i Helsingfors

STOCKHOLM - 28 mai, 2018, - ContextVision, et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens, gjør sin første opptreden innen digital patologi ved ECDP / NDP, den 14. europeiske kongressen for digital patologi og det 5. nordiske symposiet om digital patologi, 29. mai til 1. juni. Her vil selskapet introdusere sitt kommende produkt INIFY (TM) Prostata, et nytt beslutningsstøtte-verktøy basert på kunstig intelligens og deep learning.

INIFY(TM) Prostata er et sofistikert støtteverktøy som muliggjør en raskere diagnostisering av prostatakreft, basert på skannede, H&E-fargete biopsiprøver. Målet er å lette patologenes daglige arbeidsbelastning slik at de kan benytte sin kompetanse der det er størst behov.

Basert på avansert kunstig intelligens - dyp læring - vil INIFY(TM) prostata automatisk skille og sortere lysbilder av kreft med bilder uten kreft og sortere dem deretter. Dette betyr at patologene i sine arbeidslister først vil se bildene som inneholder kreft. I disse vil områder som inneholder malignitet bli skissert.

INIFY(TM) -algoritmene er basert på en metode som er designet for å optimalisere treningen av deep learning-nettverk. Metoden bygger på at relevant data selekteres med hjelp av MasterAnnotation(TM), en unik, patentbeskyttet metode utviklet av ContextVision. Ved bruk av multiplex-farging blir spesifikke strukturer identifisert. Dermed skapes det en mer objektiv metode for å korrekt identifisere og markere områder med kreft i bilder fra prostatabiopsier. Dette gir en konsekvent og spesifikk trening av algoritmer, en forutsetning for å utvikle robuste produkter.

"Vi holder på å utvikle en produktportefølje med beslutningsstøtte som underbygger korrekt diagnose og klassifisering av prostatakreft. Dette er bare det første steget. Vi har investert mye for å sikre at vi utvikler produkter med høy kvalitet i alle ledd i utviklingsprosessen, slik at vi i siste instans har produkter som er effektive og kan stoles på, " sier Anita Tollstadius, administrerende direktør.

ContextVision vil demonstrere INIFY(TM) konseptet på årets ECDP / NDP i Helsinki. INIFY(TM) Prostata forventes lansert rundt årsskiftet.

ECDP / NDP | Stativ 04
29. mai - 1. juni, 2018
Clarion Hotel Helsinki, Tyynenmerenkatu 2, 00220 Helsingfors, Finland

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Lena Kajland Wilén, ansvarlig for digital patologi; mobil +46 (0) 70 629 07 84, e-post: lena.kw@contextvision.se.

ContextVision er et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. ContextVision er den globale markedslederen innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling.
Som bransjepioner i mer enn 30 år investerer ContextVision betydelig i FoU, for å utvikle nye applikasjoner, av de nyeste kunstig intelligens-teknologiene, og satsing på det voksende digitale patologimarkedet. Lansering av det første produkt, som støtter diagnostisering av prostatakreft, er planlagt i nær fremtid.
Selskapet er basert i Sverige, med lokal representasjon i USA, Russland, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker COV.
For ytterligere informasjon besøk gjerne www.contextvision.com