ContextVision sikrer tilgang på betydelig datagrunnlag til forskning og utvikling på digital patologi

STOCKHOLM - Mars 29, 2017 - ContextVision, verdensledende leverandør av programvare til medisinsk bildebehandling og spesialist på kunstig intelligens, har signert en samarbeidsavtale med ALABplus, en av Polens største leverandører av patologi tjenester, for å sikre tilgang til en betydelig mengde data til produktutvikling innen digital patologi.

"Denne kontrakten er ekstremt viktig for ContextVision førdi den sikrer tilgangen til så mye materiale som vi vil trenge, noe som vil styrke produktutviklingsfasen", sier administrerende direktør Anita Tollstadius.

I 2015 tok ContextVision en strategisk beslutning om å gå inn i et nytt, raskt voksende marked, digital patologi, hvor selskapet venter kraftig vekst fremover. Selskapet har besluttet å bli en betydelig leverandør av bildeanalyseprodukter og leder for tiden i et treårig Eurostar-sponset forskningsprogram. I dette prosjektet benytter selskapet seg av den kraftige deep learnings-teknologien, for å utvikle nye algoritmer.

"Deep learning-teknologi er avhengig av tilførsel av store mengder data for å kunne skape godt trente og nøyaktige beslutningsstøtteverktøy", fortsetter Tollstadius.

Forskningsprosjektet fokuserte i første omgang på prostatakreft, men har nå utvidet seg til også å omfatte brystkreft, og vil snart ekspandere til andre kreftformer. ALABplus håndterer mer enn 200.000 pasienter per år. Senteret kan derfor tilby prøver av høy kvalitet fra mange ulike krefttyper, så vel som klinisk ekspertise og verdifull data på pasientutfall.

"Tilgang til nøyaktige data er en nøkkelfaktor for forskningsfremgang, og vår kontrakt med ALABplus i Warszawa øker garantert våre muligheter for å utvide vårt forskningsprogram", sier Tollstadius.

ContextVision har utviklet en kompetanse innen deep learning, den nyeste teknologien innen kunstig intelligens, og bruker teknologien til å skape nye innovative produkter med potensial til å forbedre helsetjenester. Selskapet kom nylig  på andreplass i en prestisjefylt internasjonal konkurranse innen analyse av digitale patologiske bilder fra brystkreftpasienter.

For ytterligere informasjon, kontakt ContextVisions administrerende direktør Anita Tollstadius, mobil: +46 70 337 3026, e-post: anita.tollstadius@contextvision.se

Kort om ContextVision
ContextVision er et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder, et viktig grunnlag for å kunne stille bedre diagnoser og behandling. Som en industripioner i mer enn 30 år, har ContextVision besluttet å ta en ledende posisjon innen deep learning, den nyeste kunstig intelligens-teknologien. ContextVision investerer for tiden betydelig i feltet for å utvide sin produktportefølje. Den nåværende produktporteføljen inkluderer det fremste i verden innen bildeforbedringsprogramvare for 2D/3D/4D ultralyd, MRI, røntgen og mammografi, som benyttes av ledende utstyrsprodusenter globalt. ContextVision er basert i Sverige og notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, vennligst besøk www.contextvision.com

Kort om ALABplus
Alabplus tilbyr avansert patologidiagnostikk, som inkluderer et bredt spekter av cytologi og histopatologi.
Disse studieutførelsene er basert på erfarne laboratorieteknikere og spesialistpatologer med erfaring fra ledende akademiske sentre og onkologi i Polen og andre land.