ContextVision søker ny patent for digital patologi

ContextVision søker nå ny patent. Dette viktige steget for ContextVisions deep learning-strategi, vil plasere selskapet i førersetet innen digital patalogi. Et marked estimert til USD 157 millioner innen 2018.

STOCKHOLM - 29. juni 2016 - ContextVision, den ledende leverandøren av medisinsk software til bildebehandling, har levert en patentsøknad på en ny metode basert på høypresisjon deep learning innenfor digital patologi. Den pågående digitaliseringen av dette markedet, åpner for automatisert bildeanalyse, og denne metoden vil tillate ContextVision å utvikle nye og unike beslutningsstøtteverktøy, basert på faktiske data - i stedet for subjektive vurderinger.

"Metoden vår muliggjør utvikling av nye produkter med mye høyere nøyaktighet og presisjon, og vil dermed gi ContextVision et unikt konkurransefortrinn", sier administrerende direktør Anita Tollstadius.

Foreløpig er histopatologiske prøver farget med HE (hematoxylin - eosin) i klinisk rutine. Det skaper bilder som er utfordrende å tolke, noe som igjen gir svært subjektive tolkninger og varierende resultater fra patologenes sider. Den inter-observatørvariansen i Gleason-gradering av prostata biopsi er spesielt fremtredende, med uenighet i opp mot 46 prosent av tilfellene. Det er et stort behov for bedre diagnostiske metoder, da utilstrekkelige diagnose resulterer i dårlig behandling.

Patentsøknaden omfatter en fremgangsmåte som benytter superspesifikk farging med immunfluorescens. Dette muliggjør opplæring av deep learning-algoritmer til å bruke objektive faktiske data, i stedet for subjektive vurderinger. Den utviklede analysen vil bli brukt til rutine HE-farget prøver.

"Den nye oppfinnelsen har bred betydning for ContextVision, da fremgangsmåten kan brukes på mange forskjellige krefttyper, selv om vi først fokuserer på prostatakreft", sier Tollstadius.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt ContextVision's CEO, Anita Tollstadius, på tlf: +46 70 337 30 26

ContextVision er et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og bildebehandling. Selskapets «cutting-edge-teknologi» hjelper leger bedre å tolke medisinske bilder, og er et viktig redskap for bedre diagnostikk og behandling. Som en industripioner i mer enn 30 år, har ContextVision besluttet å ta en ledende posisjon innen deep learning, den nyeste kunstig intelligens-teknologien. ContextVision investerer for tiden tungt i feltet for å utvide sin produktportefølje. Den nåværende produktportefølje inkluderer det fremste i verden innen bildeforbedringsprogramvare for 2D/3D/4D ultralyd, MR, røntgen og mammografi, og som brukes av ledende utstyrsprodusenter over hele verden. ContextVision er basert i Sverige og notert på Oslo Børs under tickeren COV. For mer informasjon, vennligst besøk www.contextvision.com.