Sterkt fjerde kvartal og rekordår i 2022

STOCKHOLM – 16. februar 2023 – ContextVision, et medisinsk teknologiprogramvareselskap som spesialiserer seg på bildebehandling, rapporterer i dag sine resultater for fjerde kvartal 2022.

Salgsrekord

Selskapet leverer nok et rekordkvartal med en nettoomsetning på SEK 32,6 millioner, en økning på 19 prosent. For hele året økte nettoomsetningen med 20 prosent til SEK 117,8 million (98,1). Dette representerer det sterkeste kvartalet og det sterkeste hele året, noensinne.

I fjerde kvartal endte EBITDA på SEK 11,0 millioner (12,3), drevet av høyere salgs- og markedsføringskostnader etter pandemien med flere kundemøter og arrangement, inkludert reiser og utstillinger. For hele året leverte selskapet en solid EBITDA-margin på 41,7 prosent (51,3 %), som gjenspeiler effekten av utskillelsen fra Inify Laboratories i februar 2022.

Den sterke veksten i fjerde kvartal skyldtes hovedsakelig de asiatiske og amerikanske markedene, hvor sistnevnte kan vise til tosifret vekst. Sett året under ett, er Asia det desidert største markedet med en andel av nettoomsetningen på 68 prosent, fulgt av Europa med 17 prosent og Amerika med 15 prosent. Selskapets røntgenprodukter fortsetter å øke sine markedsandeler, med viktige oppdateringer lagt til i løpet av året. Innen ultralyd ble en ny 3D-løsning lansert tidligere på året, inkludert en full mobilløsning. Begge løsningene har vakt stor interesse i markedet og har allerede resultert i flere inngåtte kontrakter.

- Vi har fortsatt på vår strategiske reise med et tydelig fokus på vår kjernevirksomhet, noe som har vist seg å være vellykket. Det er nå på tide å akselerere ytterligere og ta neste steg i vår vekststrategi, sier administrerende direktør Gerald Pötzsch i ContextVision.

Sammendrag:

Sterk nettoomsetning for fjerde kvartal og for hele året under ett. Med en sterk EBITDA, en solid kontantposisjon og en uovertruffen produktportefølje, er selskapet klar til å ta sitt neste sprang.

For ytterligere informasjon, kontakt Gerald Pötzsch på E- post: gerald.potzsch@contextvision.com eller besøk gjerne også: www.contextvision.com.

ContextVision er et selskap innen medisinsk teknologiprogramvare som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. Som global markedsleder innen bildeforbedring er selskapet en viktig partner til ledende produsenter av ultralyd-, røntgen- og MR-utstyr over hele verden.

Selskapets ekspertise er å utvikle kraftige programvareprodukter, basert på proprietær teknologi og kunstig intelligens for bildebaserte applikasjoner. ContextVisions avanserte teknologi hjelper klinikere til å kunne tolke medisinske bilder nøyaktig, et avgjørende grunnlag for bedre diagnose og behandling.

ContextVision går nå inn i det raskt voksende markedet for digital patologi. Selskapet investerer betydelig beløp igjen i sin produktportefølje av beslutningsstøtteverktøy, og selskapet er opptatt av å bli en ledende ressurs for patologer for å radikalt utvikle kreftdiagnose og forbedre pasientbehandlingen.

Selskapet ble etablert i 1983 og har base i Sverige med lokal representasjon i USA, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker CONTX.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Denne informasjonen er å betrakte som innsideinformasjon i henhold til EUs markedsmisbruksforordning, og er underlagt kravene til offentliggjøring i norsk Lov om verdipapirhandel.