Sverige inviterer Norge til jubileumsfest på Voksenåsen i morgen

Report this content

I morgen skjer det på Voksenåsen i Oslo! Alle og enhver inviteres til stor sommerfest og underholdning med artister som Alexander Rybak, Tomas von Brömssen, Hot Club de Norvège samt smaksprøver fra Vest-Sverige og konkurranser med fine premier. Vi feirer at Voksenåsen er 50 år, at GöteborgOslo-samarbeidet er 15 år og vi markerer at VisitSweden åpner kontor i Norge. Nå kan alle bli enda bedre kjent med svenske reiseopplevelser og matkultur.

I morgen er det klart for storstilt sommerfest i regi av Voksenåsen, VisitSweden og GöteborgOslo-samarbeidet (GO). Anledningen er 50-årsjubileet for Voksenåsen, som ble gitt som nasjonalgave fra Norge til Sverige i 1960 samt feiringen av det fruktbare ”GO-samarbeidet” mellom Oslo, Akershus, Østfold, Göteborg og Västra Götaland,som på lørdag fyller 15 år. Samtidig markeres det at Sveriges offisielle organ for turisme og reiseopplevelser, VisitSweden, gjenåpner kontor i Oslo.

Svenske opplevelser til det norske folk
- Denne norsk-svenske sommerfesten gir Oslos befolkning en smakebit av Sverige gjennom blant annet svensk mat og kultur. Samtidig benytter vi anledningen til å vise oss frem for våre nære naboer, ettersom vi gjerne deler opplevelsen av Sverige med Oslo-boere og nordmenn for øvrig. Siden gjenetableringen av et norsk kontor i regi av VisitSweden sammenfaller med Voksenåsens 50-års jubileum og 15-årsdagen for det gode samarbeidet mellom Oslo og Göteborg og mellomliggende regioner – inviterer vi alle til en svensk festdag rett utenfor bykjernen. Voksenåsens Kultur og Konferansehotell ligger bare et steinkast fra Holmenkollen. Det er en glede å kunne invitere alle til kostnadsfri underholdning, mat og drikke – med gode svenske opplevelser – på Voksenåsen førstkommende lørdag, sier Thomas Johansson, daglig leder for VisitSwedens satsning i Norge.

Et svensk eventyr
Sommerfestens program inkluderer store musikkopptredener fra selveste Alexander Rybak fra Norge, jazzkvartetten Hot Club de Norvège, rockebandet ”While You Slept” samt den ikke ukjente svenske skuespilleren og musikanten Tomas von Brömssen som stiller med bandet Majornas 3dje Rote. Matservering og spennende konkurranser sørger for god stemning – hele dagen – i flotte omgivelser på Oslos "tak". På lørdag møtes nordmenn og svensker til en unik kulturutveksling mellom nabolandene.

- Voksenåsen er stedet der svenske og norske interesser møtes og vi jobber daglig med kulturutveksling mellom Norge og Sverige. Under åpningen i 1960 sa Einar Gerhardsen til Tage Erlander; ”Vi vil gi dere det beste vi har – et stykke av Nordmarka. Her skal svensker og nordmenn møtes for å drøfte felles utfordringer”. Gjennom 50 år har Voksenåsen lagt vekt på å leve opp til nettopp dette ved å være den selvsagte møteplassen for det norske og svenske. Det skal vi fortsette med, sier Karl Einar Ellingsen, som er administrerende direktør ved Voksenåsens Kultur og Konferansehotell.

Oppdag Sverige
Arrangementet er kostnadsfritt og åpent for alle som ønsker å delta. Det hele begynner i morgen kl 13, lørdag 28. august 2010, og varer hele ettermiddagen. Det blir servert smaksprøver og selges grillmat utendørs, mens artistene står for underholdningen fra utendørsscenen på Voksenåsen. Det vil også være presentasjoner av flere populære svenske reisedestinasjoner.

- Vi inviterer til sommerfest for å feire et langt og godt samarbeid mellom nordmenn og svensker. Derfor håper vi at flest mulig fra Oslo og omegn tar turen til Voksenåsen på lørdag for å oppleve ekte svensk kultur. Og hvem vet? Kanskje du oppdager et nytt og spennende reisemål, sier Johansson.

For mer informasjon, se vedlagt program eller kontakt:
Thomas Johansson, daglig leder i VisitSweden AS.

Mobil: +47 47 39 88 30 E-post: thomas.johansson@visitsweden.com

Karl Einar Ellingsen, administrerende direktør Voksenåsens Kultur og konferansehotell
Mobil: +47 91 13 22 26 E-post: karl.einar.ellingsen@voksenaasen.no

Tags: