Cresto tar sikkerheten til nye høyder med ResQ DD

Nå lanserer svenske Cresto et nyutviklet rednings- og evakueringsutstyr for vindkraftverk, løftekraner og andre områder der det kan oppstå behov for rask evakuering i stor høyde. Løsningen heter ResQ DD og takler nedfiringsvekter opp til 280 kg og høyder opp til 600 meter. Ytelser ingen annen produsent hittil har vært i nærheten av å oppnå.

– Med ResQ DD går vi flere skritt lengre enn dagens bransjestandard krever. I dag brukes vanligvis redningsutstyr som klarer 150 til 200 kilo og 150 meter. Dette overgår ResQ DD med glans, sier Patrik Malterling som er VD på Cresto AB.

ResQ DD brukes for sikkeret å kunne evakuere personale som ved ulykker eller andre årsaker ikke kan ta seg ned på egen hånd. Gjennom å koble vinsj, aksel og bremsetrommel direkte med hverandre, oppnår ResQ DD (der "DD" står for Direct Drive) en overlegen styrke og ytelse.

– Gjennom innovative tekniske løsninger klarer vårt nye system 280 kilos belastning og høyder opp til hele 600 meter. Systemet er meget sterkt og godkjent for minst 2 fullvoksne personer. Dermed oppfyller vi kravet i den nye versjonen av EN 341, og framtidige bransjekrav allerede idag, sier Patrik Malterling.

Cresto har levert redningsutstyr til den globale vindkraftindustrien i mer enn 15 år. All produksjon og utvikling skjer i svenske Halmstad.

– Vi tar alltid utgangspunkt i brukeren. ResQ DD er intet unntak. Det er designet i nært samarbeide med profesjonelle storhøyde-arbeidere og hardtestet for de aller høyeste belastninger og krav. Ut over den overlegne ytelsen er ResQ DD dessuten svært enkel å bruke. Menneskeliv kan stå på spill, derfor kompromisser vi aldri på kvalitet og funksjon, avslutter Patrik Malterling.

Patrik Malterling, DL/Produktområdesjef
patrik.malterling@cresto.se