Kroatia gir høy kvalitet for pengene

Ta en sårt tiltrengt pause fra hverdagen med nye direktefly til Kroatia

I 2022 vil det komme flere nye flyselskaper som gjør det enda enklere å oppleve velvære i Kroatia. Samtidig har landet fått flere internasjonale priser for sine SPA-anlegg. Flere og flere nordmenn reiser nå til Kroatia og blir der også stadig lenger.

Wellness i Kroatia

Aldri før har balansen mellom psykisk og fysisk velvære vært viktigere i valg av reisemål og aktiviteter. I tillegg til kort reiseavstand, pris og kvalitet, tilbyr Kroatias spa-liv enda en fordel ved at det foregår i middelhavsklimaet; med turstier og sykkelstier via vakre bukter, øyer, fjell, elver og blomstrende mikroklima med fantastisk utsikt.

I den svenske favoritten Split har Spalato SPA nylig blitt tildelt World Luxury Spa Award. På øya Losinj i Kvarnerbukten, nærmest Rijeka, har klinikken på Hotel Bellevue nettopp blitt kåret til verdens beste hotell-spa.

Et spa er ikke et ekte spa uten termisk vann - det sier i alle fall dem som tilbyr dette. Det flyter i alle fall fra disse bl.a. i det nordvestlige Kroatia. Her finner du bassenger med bølger, små fossefall for massasje og boblebad.

Nærmest kysten er det muligheter for thalassoterapi i Opatija og Crikvenica i kombinasjon med handlinger i havet. Kroatia tilbyr også spesialbehandlinger med naftalenolje, som gir gode resultater ved behandling av psoriasis og revmatiske sykdommer. Terapeutisk leire brukes også over hele landet. Kroatia har en lang spatradisjon, med det aller nyeste utstyret.

Split og Dubrovnik i sør har lenge vært godt kjent for reisende fra Skandinavia. Nå rettes søkelyset også mot de idylliske områdene rundt Rijeka i nordvest og langs Kvarnerbukta med alle sine øyer. Området tiltrakk seg allerede de gamle romerne. Her var varme kilder med mineralrikt vann på 46,5 grader.

Da Romerriket gikk i oppløsning, fortsatte dets kultur og spa-tradisjoner i dette området. En dyp kanal i Adriaterhavet, inn til Rijeka, holder havet friskt og rikt på fisk, og ingen industri har forurenset luften eller havet i dette området. På kysten er det fortsatt flaskenesedelfiner og i innlandet er sommerfugldalen ved Kupa-elven et must.

Nye ruter til Kroatia

I løpet av de første elleve månedene av 2021 økte nordiske besøkende til Kroatia med 250 % sammenlignet med året før og sto for 1,3 millioner gjestedøgn. De ble også en dag lenger; en utvikling som kan forventes å fortsette når man velger færre, men mer kvalitetssikrede ferieturer. Kroatia håper derfor på en raskere retur til rekordåret 2019.

Nå blir Kroatia enda mer tilgjengelig, med stadig flere direkteflyvninger. Ryanair vil operere med nye direkteruter i 2022 mellom Oslo - Zagreb. Dette kommer i tillegg til de allerede eksisterende direkteflyvningene med SAS og de kroatiske flyselskapene som flyr non-stop Kroatia-Skandinavia til fire flyplasser langs kysten både regelmessig og med charter.

Tags:

Quick facts