Kroatia prioriterer vaksiner for reiselivsarbeidere

Kroatiske myndigheter åpner for å vaksinere arbeidstakere i turistsektoren og åpner flere teststeder for turister

Stockholm, 22. april, 2021 – Det kroatiske turistdepartementet og folkehelseinstituttet har besluttet å implementere omfattende sikkerhetsprotokoller for å sikre en trygg retur av turisme i kjølvannet av COVID-19-pandemien. Planen prioriterer vaksinering av arbeidstakere i turistsektoren og etablering av ytterligere teststeder for turister.

Tidlig i mai begynner Kroatia å vaksinere sine 70 000 faste- og sesongarbeidere i turistsektoren og planlegger å utvide vaksinasjonsprogrammet til 90 000 private overnattingsleverandører. I tillegg vil myndighetene etablere flere steder for å teste turister og gi den nødvendige opplæringen for testpersonale i samsvar med det kroatiske folkehelseinstituttet.

Kroatia er blant de første som begynner å vaksinere turistarbeidere, og dette er ekstremt viktig for oss - ikke bare for å beskytte menneskene våre i denne kritiske sektoren, men også for å styrke vår posisjon som et trygt reisemål. I tillegg til programmet Safe Stay in Croatia, er det en ekstra garanti for turister at Kroatia oppfyller alle forutsetningene for en trygg ferie for alle gjester som velger landet vårt som destinasjon. Kroatia vil begynne å vaksinere sine turistarbeidere i mai, og teststeder vil bli satt opp på feriesteder slik at turister kan bli testet når de ankommer Kroatia og før de kommer hjem sa minister for turisme og sport Nikolina Brnjac.

Safe Stay in Croatia-programmet er en annen måte som Kroatia prioriterer de reisendes helse og sikkerhet. Sertifiseringen lar besøkende enkelt identifisere destinasjoner, leverandører av overnatting, transport, turistattraksjoner og andre fasiliteter som har vedtatt globale standarder for helse og hygiene. Myndighetene utfører regelmessige inspeksjoner for å sikre at alle tiltak følges og vedlikeholdes, slik at turister kan reise med tillit.

"Vi er glade for å se en så positiv respons på vår innsats fra flyselskaper og turoperatører som øker kapasiteten fra Skandinavia og Finland til Kroatia," sier Vedran Sušić, direktør for det kroatiske nasjonale turiststyret. "Med disse tiltakene på plass kan vi helhjertet og trygt åpne grensene våre for reisende fra Norden."

Reise til Kroatia

For å reise inn i Kroatia, må den reisende oppfylle en av følgende forutsetninger og gi nødvendig dokumentasjon:

• Vise til en negativ PCR- eller hurtig antigen-test for SARS-CoV-2 (oppført på den felles listen over hurtig antigen-tester)
  • Fremvise sertifisering av fullført vaksinasjonsprogram (14 dager etter sluttdose)
  • Vise til PCR eller rask antigentest, som bekrefter at personen har kommet seg etter SARS-CoV-2-virusinfeksjon
  • Ta PCR eller hurtig antigentest for SARS-CoV-2 umiddelbart ved ankomst (for egen regning), med plikt til å holde seg i isolasjon til du mottar et negativt testresultat. Hvis testing ikke kan utføres, kreves selvisolering i 10 dager.

For mer informasjon om COVID-19-regelverket i Kroatia, besøk:

Kroatia Online Pressekonferanse videolink: https://youtu.be/Kk8f6mo8ZlU

Direktør, Vedran Sušić

E-post: vedran.susic.se@croatia.hr,
Mobil: +46 730 22 40 79

Tags:

Quick facts

Tweet dette

Sitater

minister for turisme og sport Nikolina Brnjac.