Middelhavets største marinaselskap forsterker ytterligere sin markedsposisjon

ACI investerer strategisk i den kroatiske turistnæringen

Ved ACI Marina Dubrovnik rehabiliteres det for øyeblikket en kai, som vil gi hele 220 meter ny havn, med kaiplasser for båter på fire til fem meter lengre enn hva som tidligere kunne mottas. Det installeres ny VVS, avløp, elektriske systemer og belysning. Dessuten planlegges det et serviceanlegg som vil øke servicenivået i den sørlige delen av Adriaterhavet.

Byggingen av ACI Marina Rijeka i Porto Baroš havn er ett av selskapets største maritime prosjekter i Kroatia. ACI er gitt en 30 år lang konsesjon i samarbeid med Gitone (en del av det kjente Lürssen verftet). I tiden fremover vil ACI og Gitone sammen investere mer enn en halv milliard kroner i marinaen.

Marinaen vil bli den mest moderne i Kroatia med mulighet til å fortøye megayachter, og ventes å bli tildelt den lokale prestisjefylle fem ankres kategorien for marinaer. Den nye marinaen kommer til å sette Rijeka på verdenskartet som en av verdens fremste maritime destinasjoner.

ACI Sail prosjektet består av et team med konkurranseseilere, hvor noen er OL medaljører, og en flåte med finskproduserte Nautor´s Swan seilbåter. Prosjektet har inngått et eksklusivt samarbeid med Naturo´s Swan om verdens eneste treningssenter for ClubSwan 36 seilbåter i Split.

Split blir den første byen i Kroatia som er vertskap for regattaen «One Design European Championship: ClubSwan 36 European Championship» når denne arrangeres 4.-10. oktober 2022. -Regattaen er en integrert del av ClubSwan racing league som organiseres av Nautor´s Swan. Kroatia blir med dette også vert for siste del av Swan Design One sesongen, og derfor også en av Europas største seildestinasjoner.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Mr.Vedran Susic, leder av det kroatiske turistkontoret i Stockholm

E-post: vedran.susic.se@croatia.hr

Telefon: + 46 (0) 73-022 40 79

Tags:

Quick facts

ACI investerer strategisk i den kroatiske turistnæringen Rijeka, april 2022 -Før den kommende turistsesongen arbeider ACI intensivt med flere viktige prosjekter som vil forbedre turistinfrastrukturen og ytterligere posisjonere Kroatia som verdensledende anløpsdestinasjon. Fokus er på rehabilitering av ACI Marina Dubrovnik og etablering av ACI Marina Rijeka i Porto Baroš havn. Videre har prosjektet ACI Sail fokus på første rates seilopplevelser, og legger til rette for anløp av internasjonale regattaer i Kroatia. ACI har gode grunner til å være optimistiske for den kommende turistsesongen, da en markant økning av ventede ankomster er registrert. Dette illustrerer hvor viktig seilturisme har blitt for Kroatia.
Tweet dette