CSC og TDC signerer IT-avtale til over 2 milliarder kroner

Report this content

Det som trolig er Nordens største enkeltstående IT-avtale hittil i år inngås i dag. Telekomselskapet TDC inngår en gigantavtale med IT-selskapet CSC til en verdi av over 2 milliarder kroner. Avtalen løper i syv år og for CSC representerer det en utvidelse av samarbeidet med Danmarks ledende telekommunikasjonsleverandør.

I følge avtalen blir CSC totalleverandør av infrastrukturtjenester til TDC. Tjenestene inkluderer desktop-, helpdesk-, datasenter- og lokale nettverkstjenester. Totalt vil omlag 17.000 brukere fordelt på TDCs lokasjoner i hele Norden betjenes og supporteres av CSC. Det gjelder også TDCs virksomhet i Norge.

Denne avtalen erstatter to tidligere outsourcingavtaler inngått med TDC i 2003 og 2005, hvor CSC har levert et bredt spekter av tjenester for å understøtte forretningskritiske applikasjoner og desktop-tjenester for TDC i Danmark. Den nye avtalen medfører en betydelig økning i infrastrukturtjenestene levert av CSC, spesielt innen områdene desktop, helpdesk og midrange. Ikke minst omfatter den nye avtalen også hele Norden, noe som innebærer at CSC blir TDCs IT-partner tvers igjennom alle markeds- og virksomhetsområder.

CSC får flere medarbeidere
Som ledd i avtalen vil 145 IT-ansatte fra TDC bli en del av CSC allerede i april i år.

- TDC har etablert en moden IT-operasjon som fremover best kan utnyttes og ivaretas ved involvering av ekspertise og ressurser fra en ekstern IT-partner, sier Jørgen Jakobsen, Group IT Director i TDC, og tillegger:

- Den nye avtalen med CSC vil gjøre det mulig for oss å modernisere og konsolidere våre infrastrukturtjenester i henhold til TDCs forretningsstrategier. Avtalen representerer også en fordel for de ansatte som nå blir en del av CSC. Hos en profesjonell IT-leverandør får de tilgang til den beste kompetansen og erfaringen innen systemutvikling og IT-ledelse.

- Vi er meget godt fornøyd med den nye avtalen, som viser at CSCs nordiske plattform er meget konkurransedyktig og attraktiv, sier Per Kristian Nauste, adm. dir. i CSC Norge, og fortsetter:

- De store IT- og outsourcingsavtalenes tid er ikke forbi. Som en ledende IT-leverandør i Norden har CSC en god basis for å lykkes med store og omfattende outsourcingsprosjekter. Akkurat nå gleder vi oss samtidig over å kunne motta en rekke nye kolleger i Norden innen kort tid.

Tidligere i år inngikk CSC Norge omfattende IT- og outsourcingsavtaler med Vital og DnB NOR-bank til en samlet verdi av om lag en milliard kroner. Avtalen med TDC er den tredje gigantavtalen i løpet av første kvartal i år.

- Finans og telekom er to helt sentrale områder i norsk og nordisk næringsliv, som ellers i verden. Av den grunn er det både gledelig og verdifullt at vi tar markedsandeler på begge disse områdene, utdyper Per Kristian Nauste, Norgessjef i CSC.

For ytterligere informasjon og kommentarer, vennligst kontakt:
Per Kristian Nauste, adm. dir. CSC Norge, tlf: 480 86 650