Ny milliardavtale – CSC dobler ressursene i India

IT-selskapet CSC har denne uken gjennomført oppkjøpet av outsourcingsspesialisten Convansys Corporation. Med dette fordobles CSCs bemanning i India. Stadig flere IT-kontrakter – også i Norge og Norden - omfatter såkalt offshore outsourcing. Verdien av avtalen er på nærmere 8,5 milliarder kroner.

- Oppkjøpet av Convansys bygger på CSC strategiske mål om å oppnå ytterligere vekst. Med denne avtalen styrkes vår kapasitet og tilstedeværelse i India. Samtidig skaper det en enda bredere plattform for våre outsourcingsløsninger, sier Per Kristian Nauste, adm. dir. i CSC Norge, og legger til;

- Det innebærer at vi fortsetter å styrke vår offshore-satsing. Outsourcing til lavkostland er en viktig del av vårt totaltilbud. Her i Norge har vi i mange år har hatt gode relasjoner til vårt datterselskap i India, og vi har til enhver tid flere indiske IT-spesialister på besøk i Norge for å hjelpe oss med leveranser til norske kunder.

Aksjeeierne i Convansys besluttet å selge selskapet etter å ha avholdt generalforsamling 27. juni. Oppkjøpet er en all-cash transaction hvor verdien pr. Convansys-aksje ble satt til $34.00. Selskapet vil fra nå av være en separat forretningsenhet av CSC og vil hete Convansys, et CSC selskap.

Stadig mer offshore outsourcing også i Norge
Generelt inkluderer stadig flere IT-avtaler i Norden og Europa offshore-ressurser. Som en ledende global outsourcingsleverandør har CSC bygget opp en stor ressursbase i India, noe som blant annet norske og nordiske virksomheter har utnyttet i flere år allerede.

- En eiermessig samkjøring med CSC er utmerket både for våre aksjonærer, kunder og ansatte. CSC er et globalt IT-selskap i toppsjiktet og er derfor en ideell partner for Convansys. Denne avtalen skaper nye og spennende muligheter for våre medarbeidere og gjør oss enda bedre rustet til å levere ytterligere service til våre kunder. Jeg ser frem til å jobbe med det nye teamet, sier Raj Vattikuti, toppsjef i Convansys, som har hovedkontor i Michigan, selv om over 70 prosent av arbeidet utføres i India.

Både Convansys og CSCs avdeling i India er rangert blant de ti beste stedene å jobbe for indiske IT-spesialister. Etter oppkjøpet blir arbeidsstokken og ressursbasen til CSC i India nær fordoblet, og vil telle om lag 14.000 medarbeidere. Det representerer over 15 prosent av CSC medarbeiderbase i hele verden.

For ytterligere kommentarer, vennligst kontakt:

Per Kristian Nauste, adm. dir. i CSC Norge
Tlf: 21 63 46 50, Mobil: 480 86 650