Vital og CSC inngår IT-avtale for 350 millioner

Landets ledende pensjonsselskap Vital har etter en omfattende anbudsprosess valgt CSC som IT-partner for neste fem år. CSC skal bistå med utvikling, forvaltning og drift av virksomhetskritiske systemer. Utøves alle opsjoner, inkludert ytterligere tre års forlengelse, kan samarbeidet omfatte IT-leveranser for mer enn 500 millioner kroner.

- Vi ville ha en strategisk partner som kan levere riktig kvalitet til konkurransedyktige priser, og samtidig være med på å utvikle vår virksomhet. CSC utviser i tillegg stor forståelse for våre forretningsmessige behov, og dette bidro til at CSC gikk seirende ut, sier administrerende direktør Bård Benum i Vital.

Vital Forsikring, som er en del av DnB NOR-konsernet, er landets største pensjonsselskap med nær én million kunder.

- Vital er ledende innen anvendelse av IT, og vi er svært glade for den tilliten vi er vist gjennom denne avtalen. Avtalen er viktig både økonomisk og strategisk, og bekrefter at CSC er en attraktiv IT-partner for landets ledende bank- og forsikringsselskaper, sier adm. direktør Per Kristian Nauste i CSC Norge, og tillegger:

- Som et internasjonalt IT-selskap med virksomhet over hele verden, satser vi nå spesielt sterkt på bank- og finanssektoren i Norden. Dette er et område hvor vi tradisjonelt står veldig sterkt i Europa.

CSC har nær 500 medarbeidere i Norge og totalt i Norden om lag 3700 ansatte. Samtidig innebærer avtalen økende bruk av offshoreressurser fra CSC India.

- Etter en omfattende anbudsprosess har vi valgt CSC basert på selskapets spisskompetanse innen IT-løsninger i pensjonsforsikring kombinert med et fleksibelt internasjonalt leveransesystem, utdyper Bård Benum i Vital.

- Vital er et profesjonelt og offensivt pensjonsselskap og derfor en viktig partner for CSC i videreutvikling av våre IT-løsninger for bank og finansbransjen, sier Per Kristian Nauste i CSC.

- Det aller viktigste er at CSC imøtekommer våre fremtidsvisjoner på en god måte. Vi konkurranseutsetter IT-kontrakter, slik at vi har de beste forutsetninger for å forvalte kapitalen og pensjonen på vegne av våre kunder, kommenterer Kjell J. Sivertsen, IT-direktør i Vital og ansvarlig for samarbeidsavtalen.

- Samtidig er vi opptatt av fornyelse og forbedring. Nå implementeres et fornyelsesprogram i Vital som bringer frem ny teknologi. I tillegg er vi i ferd med å tilrettelegge for en større satsning i utlandet, og da er det viktig å ha en IT-partner som kan bistå på en god måte også her. Til dette ville vi ha en innovativ og internasjonal partner. Derfor falt valget på CSC, sier Sivertsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Bård Benum, adm. dir. i Vital, tlf. 90167000
Kjell J. Sivertsen, IT-direktør i Vital, tlf. 90691491