Lærer Norgesturister å stå på ski til sjøs

Hvert år får tusenvis av dansker skiferien ødelagt på grunn av skader i norske skibakker. Rederiet DFDS Seaways lanserer nå en informasjonskampanje om skisikkerhet sammen med Danmarks Skiforbund og SOS International. Målet er å gjøre våre naboer bedre rustet før de slippes løs i bakkene.

Sist sesong kom totalt 5.437 dansker til skade på skiferie i Europa. Skadene omfatter alt fra vridde knær og ankler til alvorlige hodeskader.

- Norge er markedsleder i Danmark med omkring 40 prosent av skimarkedet, og over 19.000 danske skiturister reiser med DFDS Seaways fra desember til mars. Fra 2008 til 2011 har vi hatt en økning på 19 prosent i antall skireisende, sier Vivian Sivertsen, adm. direktør i DFDS Seaways.

- Ved å bruke Københavnbåten som en arena til å øke kunnskapen om skisikkerhet treffer vi danskene når de er på vei til skibakken. Det håper vi vil bidra til færre skader i løypene, sier hun.

Medlemmer av Københavns Skiklub skal på utvalgte avganger undervise i blant annet oppvarmingsteknikker, preparering av ski og opplyse om generell adferd i skibakker.

- Fordelen med å reise med båt fremfor fly er at passasjerene kan ta med alt utstyret i bilen. Ved å slippe å kjøre hele veien fra København kommer de også uthvilt frem til skibakkene. Vi har dessuten gratis bil på nesten 200 avganger i skisesongen, sier Sivertsen.

Norske skisteder positive til kampanjen

Tall fra Innovasjon Norge viser at danske skiturister tilbringer 733.000 gjestedøgn i Norge i vintersesongen. De fire største skidestinasjonene er Trysil, Hemsedal, Hafjell & Skeikampen etterfulgt av Geilo og Hovden.

- Vi har mange danske skiturister i Hemsedal, og det stemmer at de er blant dem som skader seg mest. Det er veldig bra at DFDS Seaways bruker båten som en informasjonsarena for å kommunisere skisikkerhet mot dansker. Når det er sagt kunne nok også mange svensker og nordmenn hatt godt av en tilsvarende kampanje, sier Ole Johnny Ødegaard, leder for Skipatruljen ved Hemsedal skisenter.

Også i Trysil bekreftes det at danske skiturister er populære gjester. - Vi opplever at de danske gjestene har blitt bedre og bedre på ski. Det er jevnt over et høyere ferdighetsnivå enn for noen år siden. Det er likevel bra at det satses på skisikkerhet med en slik kampanje, sier markedssjef Sondre Amdahl ved Trysil skisenter.

Kampanjen består av den gratis smartphone-applikasjonen ”Sikker på ski” med blant annet 10 internasjonale ferdighetsregler for skikjørere, i tillegg til en informasjonsbrosjyre og nevnte skisikkerhetskurs på Københavnbåten.

For mer informasjon:

Vivian Sivertsen, adm. direktør DFDS Seaways. Telefon: +47 900 400 46

Kenneth Bøggild, administrativ chef for Danmarks Skiforbund, mobil +45 25 34 40 50

Jan Sander, Vicedirektør, SOS International, mobil +45 40 15 71 27