Stadig økende interesse for matbyen København

At nordmenn elsker København er velkjent. De siste årene har interessen for matopplevelser i den danske hovedstaden vært utslagsgivende for at nordmenn velger byen som reisemål, i følge DFDS Seaways. Denne helgen kan du oppleve København – midt i Oslo.

- København har opparbeidet seg status som en av verdens gourmet-hovedsteder. Det er kun San Sebastian i Spania som kan varte opp med samme like flotte smaksopplevelser. Det vet nordmenn å sette pris på, sier Vivian Sivertsen, direktør i DFDS Seaways.

Inviterer til danske smaksopplevelser

Denne helgen er DFDS Seaways blant aktørene som inviterer til danske matopplevelser i Mathallen Vulkan i Oslo, og hun er spesielt fornøyd med at nordmenn denne helgen kan oppleve mat fra kokker med Michelin-stjerner på samvittigheten.

- Københavnske herligheter i form av en pop-up restaurant er så definitivt noe folk ikke bør gå glipp av. Vi håper selvfølgelig at alle tar turen med DFDS Seaways for å oppleve den Købenavnske matkulturen, men dette er en god løsning for alle som ønsker å vente med turen til København til det

Direktøren mener imidlertid at de mange andre opplevelsene man kan få i Mathallen denne helgen er minst like viktige som gourmet-maten man får servert.

- Det er viktig å huske at det er danskenes, og spesielt Københavnernes, matkultur som har gitt grobunn for restauranter som NOMA. Selv er jeg minst like glad i opplevelsene jeg får på københavnske kroger eller i de mange ostebutikkene, som på de flotte Michelin-restaurantene, sier Sivertsen.

Påvirker ferjeselskapet

Hun forteller at restaurantene om bord på de to skipene til DFDS Seaways også påvirkes av kvaliteten på matkulturen i København.

- Vi har investert mye i å utvikle våre mat- og vinkonsepter om bord de siste årene. Vi har vår egen gourmet-restaurant om bord på begge båtene, og vi har vår egen vinkjeller med særdeles unike viner. Vi opplever at de reisende forventer høy kvalitet av oss ettersom vi er de eneste som seiler til København.

Hun forteller at de stadig må vurdere tilbudet om bord sett opp mot hva som rører seg i København. Selv om det til tiden kan være vanskelig å følge med på hva som rører seg i den fantastiske gourmetbyen forteller hun at de tross alt er privilegert som kan få inspirasjon fra København.

- Pr. i dag finnes det ingen bedre steder å søke inspirasjon til våre restauranter enn nettopp København, og denne helgen kan du altså oppleve det hele midt i Oslo.

Vedlagt ligger Vivian Sivertsens egne tips for matopplevelser i København, samt relevante bilder.

Se også DFDS’ blogg www.storbycruise.no for flere tips.

For ytterligere informasjon kontakt Vivian Sivertsen, adm. dir. DFDS Seaways Norge.

E-post: vivian.sivertsen@dfds.com