DIBS kjøper Cardia

– styrker posisjonen som markedsleder i Norden

DIBS Payment Services har inngått avtale om oppkjøp av norske Cardia AS for NOK 19,7 millioner. Cardia leverer betalingsløsninger for Internet i det norske markedet. Målet med oppkjøpet er å styrke DIBS’ posisjon som uavhengig markedsleder i Norden, og tilfører DIBS ytterligere 1000 nye kunder.

Cardia AS ble etablert i 2002 og ble før oppkjøpet eid av private investorer og ansatte. Cardia har en markedsandel i Norge på ca. 25 % målt i antall kunder. Cardia har de siste årene hatt en årlig vekst på ca. 30 % og omsatte første halvår 2007 for i overkant av NOK 4,4 millioner med en positiv EBIDTA.

”Oppkjøpet er i tråd med vår vekststrategi i forhold til å lede konsolideringen i det nordiske markedet. Overtagelsen av Cardia, sammen med vår eksisterende norske virksomhet, gjør at vi blir den største uavhengige aktøren i det norske markedet. Jeg ser synergieffekter både på teknologi- og salgssiden og ønsker Cardias medarbeidere, kunder og partnere velkommen til DIBS” sier Jesper Lohmann, viseadministrerende direktør i DIBS.

”Halvor Kaafjeld, salgsdirektør for DIBS Norge, sier at oppkjøpet vil være positivt for kundene. DIBS får flere samarbeidspartnere, og produktet vil, om mulig, bli enda bedre. DIBS Norge som ble etablert i starten av 2006, har hatt hovedfokus på store og mellomstore kunder. Cardia på sin side har lykkes meget godt i SMB markedet, og slik utfyller selskapene hverandre perfekt” sier Kaafjeld, og legger ikke skjul på at ambisjonene er svært høye for DIBS i det norske markedet.

”DIBS er den rette industrielle kjøper av Cardia. Det har vært avgjørende for oss å finne en strategisk partner som vil fortsette å utvikle selskapet. Jeg er overbevist om at DIBS med dette blir den dominerende aktøren i det norske markedet” sier Anders Ingebrigtsen, avgående styreformann i Cardia.