Nordmenn vil heller ha digitale, enn fysiske medier

Nordmenn handler på nett som aldri før, men det er én varegruppe forbrukeren har mistet interessen for – fysiske medier, spesielt musikk og aviser og magasiner

På tre år har e-handelen økt nesten 50 prosent i Norge, med en estimert omsetning å 78,1 milliarder for varer og tjenester på det norske onlinemarkedet i år. Nettsalget øker for de fleste varegrupper, men utviklingen går i motsatt retning for fysiske medier.

Nordmenn har redusert kjøp av musikk, bøker, magasiner og aviser på nett betydelig. Det viser DIBS årlige rapport, ”Norsk E-handel 2015”.

I rapporten kommer det blant annet frem at nesten halvparten av de spurte svarer at de har sluttet, eller skal slutte, å kjøpe musikk på nett, CD og vinyl, mens 12 prosent svarer at de kjøper mindre enn før.

Nær fire av ti svarer at de ikke lenger kjøper aviser og magasiner på nett, mens hver fjerde nordmann har sluttet, eller skal slutte å kjøpe bøker på nett, mens 48 prosent svarer at de vil kjøpe like mye eller mer.

Undersøkelsen viser at trykte bøker, til tross for fall i salgstallene på nett, fortsatt står rimelig sterkt hos norske befolkningen. Aller sterkest står de hos par med voksne barn.

– Tallene viser et betydelig skifte fra fysiske til digitale medier. For mens fysiske medier mister kunder, øker salget av strømmetjenester betydelig. Den største veksten ser vi i byene, og i spesielt i Oslo. Der halvparten av innbyggerne nå kjøper både TV/video-streaming og musikkstreaming, sier daglig leder Henrik Begby Andersen i DIBS Norge.

28 prosent av befolkningen abonnerer på musikkstreaming i Norge og her ser man et skille mellom Danmark og de andre skandianviske landene. Mens Sverige er omtrent som Norge, med 29 prosent abonnerer på musikkstreaming, er det 14 prosent som gjør det samme i Danmark.

- En forklaring til at musikkstreaming er mer populært i Sverige og Norge kan være at begge landene har lokale aktører. Spotify i Sverige og Wimp i Norge har sterke posisjoner, mens i Danmark er det vanlig med gratistjenester som følger med TV- eller mobilabonnement, sier Begby Andersen.

Mobilkjøp i været

Nesten en og en halv million nordmenn har handlet med mobilen, og rundt fire av ti har handlet med mobiltelefonen eller nettbrettet i løpet av det siste halvåret. Hvorfor? Det er enkelt:

- Å handle på nettet har blitt en måte å få hverdagen til å fungere. Det gjelder både kvinner og menn. Den vanligste grunnen til å handle med mobilen er at det er den enheten som er nærmest – og mobilen har man jo alltid med seg, sier han.

Spesielt har det økt blant småbarnsforeldre, og aldersgruppen 25 til 34 år.  Det ser også  ut til at mobilhandel fortsatt er  mest populært i storbyene. Innbyggere i hovedstaden handlet dobbelt så mye på nett sammenlignet med folk bosatt på landet.

Handel på mobile enheter fører dessuten til at våre online-  og offline forbruksmønstre blandes.

- Vi undersøker på nettet og handler i butikk, eller vica versa. Syv prosent av de som handler med smarttelefon har stått i en fysisk butikk og bestilt varen på nettet, konkurransen skjerpes, sier Begby Andersen.

Enklere handel

En betydelig forskjell mellom mobil- og nettbretthandel er at handel gjennom apper er vanligst på mobil, mens nettleseren er hovedkanalen på nettbrett.

– Det skyldes nok de begrensningene som er når skjermen er relativt liten, og at en del aktører enda ikke har mobiltilpassede sider. Jeg mener vi er midt oppe i en handelsrevolusjon. Flere tilbydere, bedre varetilbud og fleksible løsninger for å få varene, gjør at vi endrer våre handlevaner. Vi ser at noen aktører nå legger om til kun netthandel, som Åhlens i Norge, mens andre gir kundene mulighet for å kjøpe varen på nett og hente den i nærmeste butikk i løpet av kort tid. Det stiller store krav både til handelsløsning og til logistikk. De selskapene som lykkes best med kombinasjonen av disse to elementene, vil få et konkurransefortrinn i løpet av kort tid, sier han.

Den andre delen er revolusjonen er den bredden av betalingsløsninger som er på vei.

– Undersøkelsen viser at kredittkortet fortsatt er viktigst ved e-handel, men med stadig nye mobile løsninger vil andre aktører kunne utfordre deres posisjon raskt. 2016 blir et spennende år, fastslår Henrik Begby Andersen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Henrik Begby Andersen, Daglig leder, DIBS AS.

E-post: henrik.andersen@dibs.no. Telefon: +47 98 08 66 66.

Om DIBS:

DIBS tilbyr Nordens største utvalg av enkle og sikre betalingsløsninger på nettet. Vi startet i 1998 og var da pionerer innen betalinger på nettet – i dag er vi ledende i Norden. Vi var først med å nå en milliard transaksjoner og har i dag over 15 000 nettbutikker med en årlig salgsverdi på over 100 milliarder kroner. Hvert år velger 2 500 nye nettbutikker våre løsninger. Våre 100 medarbeidere i Danmark, Sverige og Norge jobber hver dag for å gjøre det enkelt å ta betalt på nettet.