En helt ny kundeopplevelse i kassen

Sverige har gjennom en rekke år erfart suksess med selvscanning i dagligvarebutikkene.  Derimot har ikke selvbetjente kasser gitt samme suksess.  Wincor Nixdorf har for ICA Sverige, tatt frem en helt ny løsning som kombinerer det tradisjonelle handlemønsteret med svært rask passering gjennom kassen, noe som skal gjøre det enklere for kunden og samtidig gi en bedre kundeopplevelse i kassen.

Vanlig selvscanning der kunden tar en personlig scanner ved inngangen og scanner varene etter hvert som det handles, har blitt et vanlig syn i svensk dagligvare.  Den andre varianten der kunden på normal måte plukker varer i kurven eller handlevognen og selv scanner varene når de kommer til kassen, har ikke blitt like populært.  Årsaken kan være at det ved relativt store handlevogner tar lengre tid for en kunde å scanne igjennom alle varene enn for en kasserer – noe som kan bidra til en negativ opplevelse.  For små kurver behøver ikke dette ha noen betydning.

Wincor Nixdorf har for ICA Sverige, tatt frem en løsning der kundene legger vilkårlige varene sine opp på kassebåndet som automatisk scannes.  Dette er mulig med forbedret scannerteknologi som sikter mot en lesbarhet på 98% og med en hastighet på opp til 60 varer pr minutt.

-          Personalet som står på samme side av kassen som kunden kan derfor hjelpe til på en helt ny måte, sier Gunnar Melin, kundeansvarlig på Wincor Nixdorf.

Forventningene i dette prosjektet er høye, kundene gjør som vanlig, men arbeidet i kassen er både raskere og enklere.  En første pilot av dette systemet er nå installert hos ICA Maxi i Botkyrka, sør i Stockholm.

-          For oss er det helt selvsagt å ta med kunden i prosjektet for å få riktige krav og tydelige målsetninger, avslutter Melin.

For more information please contact Ole Konnerup, Retail Division Manager Wincor Nixdorf Nordic Tel 45 4010 4350 Mail ole.konnerup@wincor-nixdorf.com

Wincor Nixdorf Gruppen

Wincor Nixdorf er en av verdens ledende leverandører av IT-løsninger og tjenester til detaljhandelskjeder og banker. Vår omfattende portefølje av produkter og løsninger er sentrert rundt optimalisering av forretningsprosesser bank- og varehandelsvirksomhet.  Det dreier seg i hovedsak om å kutte kostnader og kompleksitet på en måte som også kan forsterke kundeservicen. Vi utnytter erfaring og kunnskap fra våre to kjernevirksomhetsområder til å også tilby løsninger i relaterte sektorer som post - og lotteriselskaper samt bensinstasjon og annen KBS virksomhet.

Fotfeste i ca 100 land

Wincor Nixdorf har en global tilstedeværelse i 100 land, hvorav 37 land er representert med datterselskaper. Totalt jobber mer enn 9000 ansatte jobber i konsernet. Vi er ledende som leverandører av maskinvare, programvare og tjenester rundt POS løsninger (point-of-sale), kontanthåndteringsutstyr og minibanker, med egne produksjonsanlegg i Paderborn, Tyskland og i Singapore, Shanghai og Sao Paolo.

Tags: