1,4 millioner kroner til veldedige organisasjoner

Istedenfor å gi julegaver til ansatte og kunder, gir DNB i år til sammen 600.000 kroner til syv kundevalgte veldedige organisasjoner. I tillegg får Leger uten Grenser 300.000, Caritas 300.000 og Streetlight 200.000 kroner.

Pengestøtte isteden for julegaver har blitt tradisjon i DNB.
- Istedenfor å gi julegaver, har vi i mange år gitt bidrag til gode formål i forbindelse med julen, sier direktør for samfunnsansvar i DNB, Dag Arne Kristensen.

DNB brukte i år facebook til å la kundene velge hvem som i år skulle får mest av en pott på 600.000 kroner. Hele 12.000 kunder tok et aktivt valg med å fordele pengene. Av LHL, SOS Barnebyer, Leger uten grenser, Rådet for psykisk helse, Sykehusklovnene, Regnskogfondet og Kirkens Bymisjon fikk Sykehusklovnene mest, totalt 282.950 kroner.

Ekstra
I tillegg får Caritas Norge og deres informasjons- og veiledningssenter for arbeidsinnvandrere i Oslo, 300.000 kroner.

Og de som ble rammet av tyfonene på Filippinene i november i år, får til sammen 500.000 kroner.
- Behovet for hjelp er fortsatt stort. I tillegg til støtten vi ga til FNs nødhjelpsfond og Røde Kors da krisen rammet Filippinene, gir vi derfor nå Leger uten grenser 300.000 kroner til deres arbeid der. Og sist, men ikke minst, får Streetlight 200.000 kroner i bidrag til å gjenoppbygge virksomheten de driver for barn i Tacloban, opplyser Kristensen.

Erlend johannessen i Streetlight er både overrasket og glad for pengestøtten og har sendt DNB følgende hilsen:
-Tusen hjertelig takk, DNB! Vi er helt avhengig av at bedrifter som dere er med oss i oppbyggingen. Alt vi har bygget opp i løpet av nesten ti år er revet vekk, støtten fra dere er med å muliggjøre at vi kan bygge opp igjen. Vi skal bli større, og vi skal hjelpe enda flere!

Direktør for samfunnsansvar i DNB, Dag Arne Kristensen, tlf. 901 40 706
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 909 29 940