9 av 10 vil ha privatøkonomi inn i skolen

Privatøkonomi blir dyrkjøpt lærdom for mange. Derfor bør privatøkonomi inngå i grunnskolens pensum, mener DNBs forbrukerøkonom og programleder i Luksusfellen, Silje Sandmæl. 9 av 10 nordmenn er enige med henne.

9 av 10 mener altså at ungdomsskolen og/eller videregående skoler bør formidle kunnskap om boliglån, sparing, forsikringer, budsjett og lignende. Dette fremgår av en landsdekkende undersøkelse som Synovate har utført for DNB

I dag er ikke privatøkonomi et eget fag i verken grunnskolen eller på videregående skoler. Det er heller ikke prioritert pensum på høyskoler eller universitet.
-Foreldrene må selvfølgelig ta sin del av ansvaret for at barna lærer seg sunt pengevett, men alle har ikke de samme forutsetningene. Privatøkonomi bør innføres som et eget obligatorisk fag fra ungdomsskolen, men allerede på barneskolen kan man begynne å prate om verdien av penger. Siden vi er på vei inn i et kontantløst samfunn så det er viktig å forklare barn hvor pengene kommer fra og hva ting koster.

Sandmæl har selv lært opp flere hundre unge på ungdoms- og videregående skoler.
-Elevene er interesserte, de lytter og stiller spørsmål. Mange sperrer opp øynene når jeg snakker om lån og konsekvensen av ikke å betale regningene sine. Mange undrer seg over hvorfor man må betale forskjellig rente på bolig-, bil- og forbrukslån. Og mange blir sjokkert over hvor mye det koster å låne penger og over at man får et dårlig økonomisk rulleblad hvis man ikke betaler regningene sine.

Forstår ikke
Undersøkelser Forbrukerrådet har gjennomført viser også at mange unge ikke forstår hva de begir seg ut på når de inngår kontrakter. 31 av 33 unge voksne forstår verken innhold et i eller konsekvensene av  et inkassobrev, ifølge forbrukerportalen.no. Dette understøtter behovet for å få privatøkonomi inn i skolenes pensum, mener Sandmæl.
-Privatøkonomi bør tas inn i grunnskolens pensum. Det har jeg nå registrert at både forbrukerminister Audun Lysbakken og administrerende direktør i inkassoselskapet Intrum Justitia, Reidun Korsvold, også mener. Det er bra. Flere ser altså behovet for å øke kunnskapen om privatøkonomi blant unge. Men så langt snakkes det bare om det, og det er ikke nok. Konsekvensen av en dårlig privatøkonomi kan bli fatal. Det er viktig å opplyse de unge slik at de ikke havner i ”Luksusfellen”, sier forbrukerøkonomen.

Bilder av forbrukerøkonom Silje Sandmæl finner du her:

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tlf. 482 87 522

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no